حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢٠ - موضوع ملاقات با آقاى گلپايگانى
شماره: ١٧٧٠/ ق م تاريخ: ٢٣/ ٧/ ٤٣
گيرنده: رياست ساواك تهران
مديريت كل اداره سوم بخش ٣٢١
موضوع: ملاقات با آقاى گلپايگانى
ساواك قم گزارش مىنمايد
ساعت ٢٠٠٠ روز ٢٢/ ٧/ ٤٣ ضمن ملاقات با آقاى گلپايگانى مشاراليه مطالبى به شرح زير اظهار نمود: در وضع فعلى و با توجه به وضع بعضى از كشورها از جمله عراق كه شنيده مىشود اغتشاشاتى در آنجا هست و حتى مىگويند سربازان مصرى در آنجا هستند ايجاب مىكند كه آرامش در كشور ايران بيش از مواقع ديگر رعايت شود. من فكر مىكنم كه اين موضوع را به وسيله شما بازگو كنم. در حال حاضر به طورى كه مشاهده مىكنيد بعضى از روحانيون افراطى دستاويزى براى تحريكات سوء ندارند و حداكثر مطالب مجملى در كليات گفته مىشود دستگيرى و بازداشت شيخ عباسعلى اسلامى كه گفته مىشود به وسيله ارتش در مشهد دستگير شده و به پرونده او رسيدگى خواهد شد. در صورتى كه نسبت به آن شدت عملى به خرج داده شود دستاويز و منبع تحريكاتى در طبقه روحانيون خواهد بود كه نه به نفع روحانيت است و نه دولت از آن سودى خواهد برد. من استنباط مىكنم كه بعضى از مخالفين دولت از اين عمل خشنود مىباشند كه دولت مستمسكى براى مخالفت به دست آنها بدهد به طور معترضه مىگويم وقتى در مدرسه فيضيه زد و خورد شد يك نفر از همين مخالفين در همين اطاق كه الآن شما نشستهايد به من اظهار مىداشت حيف شد كه به شما آسيبى نرسيد والا ما در مقاصد خود موفق مىشديم در اين موقع سيدمهدى پسر گلپايگانى اظهار داشت حتى اين شخص بهآقا اظهار داشت اگر شما كشته شده بوديد موفقيت ما حتمى بود. سپس اظهار داشت اين شخص را كه من وساطت مىكنم نزديكى
نمايش تصوير