حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٩٩ - تلگرام
از: قم تاريخ: ٢٧/ ١/ ٤٧
شماره: ١٥/ ٢١
تلگرام
مديريت كل اداره سوم ٣١٦
آقاى دكتر باهرى[١] معاون وزارت دربار شاهنشاهى اخيرا به قم وارد و در اندرون منزل آقاى گلپايگانى به طور خصوصى با وى ملاقات و بلافاصله به تهران مراجعت نمودند.
مهران
نمايش تصوير
[١] دكتر محمد باهرى در سال ١٢٩٨ شمسى در شيراز متولد شد. تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در اين شهر به پايان رساند و ليسانس حقوق قضايى خود را از دانشگاه تهران دريافت نمود. وى دوره دكتراى دولتى حقوق را در دانشگاه پاريس گذراند و مدت ٢٠ سال استاد دانشكده حقوق دانشگاه تهران بود. باهرى كه از تودهاىهاى قديم و دبير كميته حزب توده در فارس بود، بعدا تغيير روش داد و مورد علاقه اسداللّه علم واقع شد. در تيرماه ١٣٤١ از طرف علم به عنوان معاون نخستوزير انتخاب گرديد و در اواخر همان سال در حالى كه دانشيار دانشكده حقوق بود، به وزارت دادگسترى رسيد. در سال ١٣٤٥ به معاونت دربار منصوب شد و مسئوليت امور اجتماعى دربار به او محول گرديد. وى مدتى نيز مسئوليت بازرسى عالى شاهنشاهى آموزش عالى را به عهده داشت و سرپرست برنامههاى تبليغاتى جشنهاى خانمان برانداز ٢٥٠٠ ساله شاهنشاهى نيز بود. باهرى از آغاز تأسيس« حزب رستاخيز ملت ايران» بدان پيوست و يك كانون فعال حزبى را در تهران اداره مىكرد. وى در مرداد ماه سال ١٣٥٦ به سمت دبيركلى حزب منصوب شد و در ٥ شهريورماه ١٣٥٦ به عنوان وزير دادگسترى وارد كابينه شريفامامى گرديد. باهرى دهها كتاب در مدح خاندان پهلوى منتشر ساخت.