حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣١ - موضوع فعاليت روحانيون
شماره: ١٨٠٩/ ٣٣٣ تاريخ: ٦/ ١/ ٤٢
موضوع: فعاليت روحانيون
طبق اطلاع واصله اخيرا آيتاله محلاتى[١] نامهاى از شيراز براى آيتاله گلپايگانى. خمينى و شريعتمدارى به مضمون زير ارسال داشته است. مىخواهيم قيام كنيم دين ما رفت چرا بيكارنشستهايد هر چه زودتر تكليف را معلوم كنيد مردم شيراز در انتظار شما مىباشند و بايد با ما همكارى كنيد از طرف نامبردگان جواب داده شده چند روز صبر كنيد و ساكت باشيد تا به شما دستور بدهيم. ما شبها جلسه داريم و در اين باره فكر ميكنيم مردم هم خودشان برگشتهاند و هر روز به ما مراجعه مىكنند و ما به آنها مىگوئيم فعلًا صبر كنيد. شايع است آيتاله خمينى اظهار داشته قريبا كارها درست مىشود اينها خيال كردهاند ما خواب هستيم و سكوت اختيار كردهايم ما هر شب جلسه[٢] داريم و مشغول رسيدگى به كارها هستيم. پىنوشت رياست ساواك- رونوشت به ساواك قم ارسال چگونگى را اعلام دارند. ١١/ ١/ ٤٢ رونوشت است و اصل در پرونده ١٨/ م بايگانى است.
نمايش تصوير
[١] آيتاللّه شيخ بهاءالدين محلاتى از علماى طراز اول استان فارس و از استوانههاى مقاومت و مبارزه در اين خطّه بود. ايشان در قيام سال ١٣٤٢ همزمان با دستگيرى حضرت امام خمينى( ره) دستگير شد و به تهران منتقل گرديد. آيتاللّه محلاتى در مقاطع گوناگون عليه رژيم شاه و فساد دربار حاكم واكنش نشان داد از جمله مواردى كه مىتوان بدان اشاره نموده برپايى مراسم مفسدهانگيز جشن هنر شيراز در شهريور ماه ١٣٥٦ است كه ايشان رژيم را نسبت به تعطيلى مساجد و بازار تهديد كرد اما با فشار نيروهاى امنيتى از اين كار جلوگيرى شد ايشان در سال ١٣٥٨ دارفانى را وداع گفت. نقل از كتاب انقلاب اسلامى به روايت اسناد ساواك ج ١، ص ١٢
[٢] شهربانى قم در تاريخ ٧/ ٨/ ٤١ گزارش مىنمايد« طبق اطلاع آقايان آيات عظام و عدهاى از علماء طراز اول قم شبها كميسيون دارند كسانى كه در جلسه شركت مىكنند به شرح زيرند: ١- آقاى آيتاله شريعتمدارى ٢- آقاى آيتاله گلپايگانى ٣- آقاى آيتاله حاجى آقا روحاللّه خمينى ٤- آقاى آيتاله حائرى ٥- آقاى حاج شيخ عبدالنبى[ عراقى] ٦- آقاى شيخ محمدعلى اراكى ٧- آقاى ميرداماد ٨- آقاى حاج شيخ ابوالفضل زاهدى، شهربانى در اين گزارش اضافه مىنمايد: ضمنا جلسه آنها خيلى محرمانه و محدود و در هر شب هم يك جا هستند.»