حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٢ - در تاريخ ١٦/ ٨/ ١٣٤١ راجع به تصويبنامه انجمنهاى ايالتى و ولايتى كه مخالف دين مبين اسلام و قانون اساسى مىباشد
بسماللّه الرحمن الرحيم
حضور مبارك اعليحضرت همايونى دامت عظمته
با تقديم احترامات از نظر تكليف شرعى و مصلحتبينى و سلب مسئوليت و به لحاظ تلگرافات و طومارهاى اعتراضى كه از شهرستانها و نواحى مختلفه راجع به تصويبنامه انجمنهاى ايالتى و ولايتى مىرسد لازم است به عرض برسانم.
بدوا از عنايات ملوكانه در جواب تلگراف حقير امتنان حاصل است؛ وعده آنكه تلگراف براى دولت فرستاده مىشود، باعث اميدوارى شد، كه به منظور الغاء آن بوده، ولى متأسفانه دولت اثرى بر آن مرتب نكرده و در لغو آن مسامحه و خوددارى مىنمايد و توجه ندارد كه اصرار در تجاوز به قوانين شرع و اصول قانون اساسى چه آثار سوء و نامطلوبى دارد.
اكنون كه مجلسين تعطيل و مرجع رسيدگى به عمليات دولت منحصر به اعليحضرت است. اگر مقام سلطنت هم دست دولت را در بعض اقدامات باز گذارند موجب يأس و ناراحتى خواهد شد.
در مملكتى كه مذهب رسمى آن طريقه حقه جعفرى است، با وجود قوانين محكمه و تغييرناپذير اسلام و با عنوان حكومت مشروطه، جعل قانون و مقدرات جامعه را به دست معدودى سپردن، توهين به ملت و بازگشت به اعصار پيش از اسلام و روشهاى قرون وسطى است.
اينكه فرمودهاند اعليحضرت در حفظ شعائر اسلامى كوشا هستند. البته بايد اين طور باشد و به همين جهت مسلمانان متوقع الغاء تصويبنامه و توجه كامل اعليحضرت در حفظ شعائر اسلامى هستند.
نمايش تصوير