حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٦٧ - رونوشت نامه شماره ٢٦٣٢٤ - ١١/ ١٢/ ٤٣ ساواك استان مركز
رونوشت نامه شماره ٢٦٣٢٤- ١١/ ١٢/ ٤٣ ساواك استان مركز
طبق گزارش ساواك قم در تاريخ ٦/ ١٢/ ٤٣ اطلاع مىرسد كه طلاب قصد دارند در روزهاى ٧ و ٨ اسفند كه مصادف با رحلت امام جعفر صادق و جريان مدرسه فيضيه و مسجد امام مىباشد مجلسى ترتيب دهند. چون امكان داشت مطالب سياسى در اين جلسات گفته شود و تظاهراتى صورت گيرد. كميسيون امنيت تشكيل و تصميماتى اتخاذ گرديده است كه مراتب تلفنا به اداره كل سوم و دفتر ويژه اطلاع داده شد.
از ساعت ١٨٠٠ مورخه ٧/ ١٢/ ٤٣ دربهاى مسجد امام بسته شد. طلاب در مسجد بالاسر مجاور حرم اجتماع و نوحهخوانى و مصيبت را شروع كردند. در فاصله نوحهخوانى يكى از طلاب اظهار داشت به سلامتى خمينى صلوات بفرستيد. لكن سايرين او را منع نمودند و با اينكه چند مرتبه حرف خود را به تناوب تكرار كرد كسى صلوات نفرستاد. اين جلسه در ساعت ١٩٣٠ بدون برخوردى خاتمه يافت و جمعيت كه در حدود دو هزار نفر بودند متفرق شدند. سپس تعدادى از طلاب در حدود ٥٠٠ نفر به صورت اجتماع از مسجد بالاسر وارد صحن كهنه و بعد از آن داخل صحن نو شدند و هنگام خروج دستجمعى و پياپى شعار (عزيز ما خمينى) مىدادند و به طرف مدرسه فيضيه حركت كردند در جلو ميدان صحن اجتماع نمودند. معلوم نبود كه قصد رفتن به مدرسه فيضيه را دارند يا حركت در خيابان آستانه را به صورت دمونستراسيون در اين موقع يك دسته تراكتهاى [ناخوانا] به هوا پرتاب كردند كه بلافاصله چهار عدد گاز اشكآور از طرف مأمورين انتظامى بين آنها انداخته شد كه جمعيت بلافاصله متفرق شدند و عدهاى داخل مدرسه فيضيه شده و آرامش برقرار گرديد. مأمورين تا ساعت ٢٢٠٠ در ميدان صحن آماده بودند.
نمايش تصوير