حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٠٥ - درباره نامه آقاى گلپايگانى
٦٩٢٥
بسماللّه الرحمن الرحيم
به عرض مىرساند. مرقوم شريف واصل و از سلامت وجود محترم مسرت حاصل شد. راجع به ناملايمات جز صبر و شكيبايى چاره نيست و امروز نبايد فورى تكفير كرد چون نفوذ نيست، مؤثر واقع نمىشود. بايد بعض صحبتها را نشنيده گرفت و به تدريج احكام دين را گوشزد مردم كرد و اگر يك نفر فرهنگى مطلبى گفت نبايد به حساب همه فرهنگيها گذاشت. بين مديرها و دانشآموزان مردمان متدين محكمى ديده مىشود. بايد به آنها به نظر دين دارى رفتار كرد آنها علاوه بر اينكه مزاحمت نمىكنند مساعدت نيز مىكنند و از آنها بخواهيد كه هفتگى براى دانشآموزها مجالسى فراهم نمايند كه اصول عقايد و احكام و اخلاق گفته شود و مسلما اگر وارد سياست نشويد دولتىها متعرض نمىشوند و چون از نامه كشف شد كه آنجا رشتههاى مختلفه است اولًا رسما با هيچ رشته طرف نشويد شما فقط مردم را به احكام دينيه و اخبار ائمه اطهار عليهم الصلواة و السلام عالم نمائيد.
ترقى و تعالى اهل ايمان ملازم است با ضعف رشتههاى مخالف و اشخاصى را كه صلاح مىدانيد حقير به آنها چيزى بنويسم شرح حال و اعمال و اعتقادات ايشان را كاملًا بنويسيد كه مطلع بوده و اگر مقتضى بود مناسب حال بنويسم. مزيد تأييدات جنابعالى را در انجام مطالب شرعيه و خدمت به اسلام و مسلمين مسئلت دارم.
تاريخ ١٠ شهر صفر ٨٥
محمدرضا الموسوى الگلپايگانى
نمايش تصوير