حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧١٥ - موضوع اظهارات آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٢٩/ ٧/ ٤٧
به: ٣١٦ شماره: ٣٠٦١/ ٢١
موضوع: اظهارات آيتاله گلپايگانى
پيرو/ ٣٠٦٠/ ٢١- ٢٩/ ٧/ ٤٧
ساعت ٢٠ روز ٢٨/ ٧/ ٤٧ آقاى سرشار فرماندار قم به اتفاق سركار سرهنگ درخشانفر رئيس شهربانى بنا به دعوت قبلى در منزل گلپايگانى با وى ملاقات نمودند. گلپايگانى با حالت اعتراض اظهار داشت چنانچه در قم سينما ايجاد شود ما قيام خواهيم كرد و بيش از اين حد حاضر نيستيم صبر كنيم و اگر هم دراين راه من كشته شدم مانعى ندارد چه اصرارى است كه بعضى از مأمورين مىخواهند با ساختن سينما آشوب برپا كنند و صدها نفر از مردم را به كشتن بدهند و حال آنكه شخص اعليحضرت ابدا راضى نيستند من وسيله شخصى مطمئن سفارش دادم كه اين موضوع را به عرض اعليحضرت برسانند كه شهرستان قم احتياج به سينما ندارد و ابدا مصلحت نيست كه اين لانه فساد در قم داير گردد گلپايگانى افزود كه تقاضاى من اين است كه در مراسم چهارم آبان دختران دانشآموز شركت نكنند و سر و صدا به راه نيندازند و از گرام و ساير آلات موسيقى استفاده نگردد البته مراسم دختران دانشآموز در داخل مدارس خودشان اشكال شرعى ندارد. آقاى فرماندار پاسخ داد كه سينما از نظر تنوير افكار عمومى و فيلمهاى تبليغاتى مربوط به امور آموزش و پرورش. صنعتى و اجتماعى و همچنين مسافرتهاى شاهانه صد در صد سودمند مىباشد و حتما آيتاله استحضار دارد هنگامى كه چنين فيلمهايى در خيابانها به معرض نمايش گذارده مىشود مردم با چه اشتياقى براى تماشا شركت مىنمايند بنابراين وقتى ساختمانى ايجاد شود زحمت مردم مرتفع گرديده همچنين فيلمهاى اخلاقى و آموزنده كه محرك و مشوق احساسات اخلاقى و ملى است در آنجا به معرض تماشا گذاشته خواهد شد. گلپايگانى از اين موضوع ناراحت شده و گفت اساسا براى شنيدن
نمايش تصوير