حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦١٣ - موضوع شرح حال سيد محمدرضا گلپايگانى
هر طلبه ماهى ٣٠ تومان بابت شهريه داد و هم اكنون نيز مىپردازد.
آقاى گلپايگانى دو پسر دارد به نامهاى سيدجواد و سيدمهدى كه هر دو در سلك روحانيت هستند. سيدجواد فرزند ارشد در نجف اشرف به تحصيل علوم دينيه اشتغال دارد و با دستگاه آيتاله خويى نزديك مىباشد و در مجلس درس وى نيز شركت مىجويد. سيدمهدى دومين فرزند گلپايگانى و در دستگاه پدرش به رتق و فتق امور مىپردازد و مورد اعتماد پدرش نيز مىباشد و او نيز از موقعيت مالى پدرش حداكثر استفاده را مىكند و به جمعآورى وجوهات و خريد خانه و زمين و مستغل مشغول است. سال قبل ماشين سوارى بنزى خريد كه بر اثر سر و صداى مردم آن را فروخت بعضى مىگويند آن را نفروخته در تهران گذاشته و موقعى كه به تهران مىرود مورد استفاده قرار مىدهد.
آقاى گلپايگانى اصولًا قيافهاى عوامپسند دارد و مريدان او نيز اكثرا از طبقات كاسبكار و بازارى هستند و محل نماز جماعتش در مسجد حسينآباد بازار است. وى در حوادث سياسى روحانيت و مبارزه روحانيون عليه اصلاحات اقتصادى و اجتماعى ايران شركت جست و اعلاميههايى در اين زمينه منتشر ساخت ولى زودتر از ديگر مراجع خود را كنار كشيد و دست از مبارزه برداشت يكى از عوامل مؤثرى كه گلپايگانى را در روحانيت پيش انداخت وجود پدرزن او بود پدرزنش آقاى حاج شيخ مهدى بروجردى از روحانيون زيرك و باهوش و داراى شم سياسى قوى است. نامبرده در زمان آيتاله حاج شيخ عبدالكريم حائرى از گردانندان اصلى و مشاوران مخصوص دستگاه او بود و تجربيات كافى در امور روانى كسب كرد و در حقيقت بازيگر سياسى و شيطان زمان بود و پس از فوت آيتاله حائرى با معروفيتى كه داشت در ترويج و تبليغ دامادش
نمايش تصوير