حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٨٣ - درباره آقايان گلپايگانى و نجفى مرعشى
شماره: ١/ ١٩- ٥- ٦٥١ تاريخ: ١٢/ ٢/ ٤٦
از: شهربانى كل كشور (اداره اطلاعات)
به: تيمسار رياست سازمان اطلاعات و امنيت كشور
درباره: آقايان گلپايگانى و نجفى مرعشى
بازگشت به شماره ١٤٤١٧/ ٣١٦- ١٠/ ٢/ ٤٦ و
پيرو شماره ١/ ١٩- ٥- ٦٥١- ١٠/ ٢/ ٤٦
مراتب از شهربانى قم استعلام، پاسخ واصله حاكيست:
١- صبح روز ٩/ ١/ ٤٦ آيتاله گلپايگانى در مسجد اعظم با حضور ٣ هزار نفر كه اكثرا طلاب بودهاند ضمن درس اظهار داشته، من مىدانم كه آقايان طلاب در اين روزها بسيار ناراحت و متفكرند ولى بنده به شخص اول مملكت تلگراف كردم و از دستگاه دولتى يك نفر را به منظور رفع ناراحتىهاى عمومى خواستم و يك نفر را از دستگاه فرستادند و من تمام مطالب را براى او گفتم ولى نمىدانم مأمورى كه آمده بود مطالب مرا نفهميده و يا آنكه نتوانسته خوب بفهماند كه نتيجه مثبت از آمدنش حاصل نگرديده، در اين مورد مأمورى بفرستند كه حرف را خوب بفهمد و خوب بفهماند و بين دولت و علماء را به هم نزند، خلاصه شما طلاب در اين امتحانات و برنامهها و دستورات شركت نكنيد ببينيم چه خواهد شد و چه مىخواهند بكنند (طلاب همگى گفتند احسنت ما همين را مىخواستيم).
٢- صبح روز ٩/ ١/ ٤٦ آيتاله نجفى به مناسبت امتحانات طلاب از طرف اداره آموزش و پرورش و همچنين لوايح كه در مجلس تصويب مىشود در مسجد موزه (طباطبايى) به منبر رفته و پشت بلندگو براى طلاب كه در حدود چهارهزار نفر بودند اظهار داشت. آقايان ما نمىدانيم از اسلام چه مىخواهند و چه مىگويند و اين اسلام غريب با اينكه از طرف ما روحانيون و طلاب علوم
نمايش تصوير