حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٠٢ - موضوع مراجعه طلاب به منزل آقاى شريعتمدارى
شماره: ٢٩٩٩/ ٢١ تاريخ: ٢٠/ ٧/ ٤٧
موضوع: مراجعه طلاب به منزل آقاى شريعتمدارى
ساعت ٣٠- ١٩ روز ١٩/ ٧/ ٤٧ عدهاى از طلاب حوزه علميه قم پس از خروج از منزل گلپايگانى به منزل آقاى شريعتمدارى مراجعه و با مشاراليه ملاقات نمودند ابتدا شيخ عباس تهرانى مطالبى درباره لانه فساد (سينما) و مضرات آن ايراد نمود سپس آقاى شريعتمدارى ضمن ستايش از اظهارات شيخ عباس تهرانى و بيان سه بار كلمه (احسنت) نسبت به تهرانى گفت من از آقايانى كه در وظايف دينى خود خيلى هوشيارند و نسبت به اين امر اهميت قائلند خيلى سپاسگزارم و اميد است در تمام شئونات و موضوعات اسلامى چنين باشند البته جريان سينما از ٤ سال قبل مطرح مىباشد لكن در اثر اقدامات ما تا به حال ايجاد آن عقيم مانده بود ولى اكنون مثل اينكه طرف خيلى قوى است من خودم جداگانه اقدام كردهام و آقاى گلپايگانى نيز اقداماتى به عمل آورده ليكن ديشب قرار گذاشتيم به اتفاق اقدام نمائيم شما هم دعا فرمائيد انشاءاله گرفتارى برطرف مىشود ما تا آنجائى كه امكان دارد از اقدام دريغ نخواهيم كرد اما موضوعى كه شما مطرح مىكنيد كه فرماندار گفته است با تقاضاى بشارتيان درباره تأسيس سينما موافقت كرديم تا انعكاس روحانيت را ببينيم صحت ندارد و زبان حال است زيرا فرماندار چنين حرفى نمىزند.
نظريه منبع- نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات- مفاد گزارش فوق صحت دارد لكن بعيد به نظر مىرسد كه روحانيون و طلاب حوزه علميه قم دست به اقدامات حاد عليه ايجاد سينما در قم بزنند. مرشد
نظريه امنيت داخلى-
مفاد گزارش صحيح است. زمزمه مخالفت با ايجاد سينما فعلًا قوت گرفته آقاى بشارتيان هم توجه به
نمايش تصوير