حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٢٤ - موضوع اظهارات سيدمهدى گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٥/ ٨/ ٤٧
به: ٣١٦ شماره: ٣٠٩٨/ ٢١
موضوع: اظهارات سيدمهدى گلپايگانى[١]
ساعت ١٥/ ٢١ روز ٤/ ٨/ ٤٧ آقايان احمد جلالى- ابوالفضل يثربى و عباس آقائى در منزل حاج على روحانى واعظ ميهمان بودند آقاى جلالى تلفنى با منزل آيتاله گلپايگانى تماس گرفته و با سيدمهدى درباره مراسم جشن چهارم آبان قم و رژه دختران دانشآموز در دبيرستان حكيم نظامى گفتگو و از سيدمهدى سئوال كرد براى جلوگيرى از انجام رژه دختران قبلًا اقدامى به عمل آمده بود يا خير سيدمهدى پاسخ داد در ظرف چند روز اخير ما به همه جا متوسل شديم حتى ساعت ١٤ امروز (٤ آبان) با آقاى علم وزير دربار شاهنشاهى مذاكره نموديم و آقاى علم پاسخ دادند كه دستوراتى جهت جلوگيرى از انجام رژه دختران در قم صادر شده است همچنين با آقاى فرماندار و رئيس شهربانى قم نيز تماس و مذاكره كرديم جلالى اظهار داشت مىبايست در اين امور با رئيس ساواك قم مذاكره نمائيد، سيدمهدى گفت ما يك سال است با رئيس سازمان امنيت قم قهر هستيم زيرا تمام اين امور زير سر ... است حتى مىدانيم كه دختران را وسيله اتومبيل از تهران به قم آوردهاند جلالى گفت مسابقه دو ٨٠ متر دختران كه برگزار گرديد خيلى جالب بود و عكسهاى مختلف نيز از اين مراسم گرفته شده و برندگان مسابقه نيز معرفى گرديدند سيدمهدى گفت سعى كنيد از فرستادن و درج عكسهاى دختران در جرايد جلوگيرى شود و اگر از نواحى مختلف به خبرنگاران روزنامه فشار آوردند به آنان اعلام گردد كه فيلم عكسها خراب شده است سيدمهدى افزود در هر حال ما به وظيفه شرعى خود عمل كردهايم جلالى در خاتمه اظهار نمود در مورد تشريف فرمائى علياحضرت شهبانو به قم چه برنامهاى داريد
نمايش تصوير
[١] براى توضيح در خصوص چهارم آبان ر. ك: به سند ٢٣٦٠٥/ ٢٠ ه ٧- ٢٠/ ٨/ ٤٦