حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٣٨ - موضوع افزايش شهريه آيتاله خوانسارى
شماره: ١٦٩٠/ ٤١ تاريخ: ٢٧/ ٤/ ٤٧
گيرنده: مديريت كل اداره سوم ٣١٦
فرستنده: ساواك قم
موضوع: افزايش شهريه آيتاله خوانسارى
چندى قبل به استحضار رسيد كه گلپايگانى و خوانسارى به شهريه خود مبالغى افزودهاند و اين موضوع صحت داشته و به مرحله عمل هم درآمد ولى شريعتمدارى كه ميزان شهريهاش از ابتدا از آقايان ديگر بيشتر بود هيچ عكسالعملى در افزايش شهريه طلاب در قم از خود نشان نداد و گويا از اضافه شدن شهريه طلاب وسيله گلپايگانى و خوانسارى قبلًا هم بىاطلاع نبوده است. شريعتمدارى علاوه بر اينكه به شهريه خود در قم اضافه ننمود شروع كرد به طلاب نجف شهريه دادن و با اين عمل زمينه پرداخت شهريه را در قم براى حكيم مساعد نمود و از طرفى طلاب حوزه علميه نامهاى به حكيم نوشتند و طى عريضه خود تقاضا نمودند كه ايشان به منظور كمك به طلاب حوزه علميه قم شهريه پرداخت نمايند و به نظر مىرسد كه اين عمل هم صحنهسازى از طرف حكيم بوده كه در مقابل پرداخت شهريه در قم مدعى و معترضى نداشته باشد زيرا از طرفى شريعتمدارى در منطقه نفوذى او مبادرت به پرداخت شهريه نموده بود و مقابله به مثل نمودن حكيم جاى اعتراض باقى نمىگذاشت و از طرفى طلاب هم تقاضاى پرداخت شهريه نموده بودند كه اين هم يك علت ديگر محسوب مىگردد كه حكيم را در مقابل پرداخت شهريه به طلاب حوزه علميه قم آزاد بگذارد. چون پس از افزودن شهريه گلپايگانى و خوانسارى هنوز اطلاعاتى در مورد پرداخت شهريه حكيم كسب نگرديده بود و همچنين قرار بود طلابى كه از خمينى شهريه مىگرفتند پس از متوقف شدن شهريه خمينى وسيله شريعتمدارى جذب گردند و اين عمل هم انجام گرديد لذا احتمال داده شد كه خمينى براى
نمايش تصوير