حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٥٠ - موضوع اعتصاب نماز به واسطه مدرسه فيضيه قم و تلگراف آيتالله ميلانى
______________________________
-
باشند.
به دنبال هجوم ساواك به مدرسه فيضيه، طلاب حوزه علميه قم در منزل مراجع تقليد دست به تحصن زدند، در همين رابطه آيتاللّه العظمى گلپايگانى نمايندهاى را، براى حل مسأله به نزد شاه فرستاد و با احضار وزير دربار به قم، خطرات اين گونه كارها را به آنها گوشزد كرد. خبر اشتغال مدرسه فيضيه به دست عوامل رژيم پهلوى به سرعت در همه شهرهاى كشور پخش شد. مرحوم آيتاللّه العظمى ميلانى ساعاتى پس از اشغال فيضيه، در اولين جلسه درس خارج فقه خود، از اشغال مدرسه فيضيه اظهار تأسف كردند، براى طلاب طلب نصرت الهى، و براى دشمنان آنها ذلت و نابودى را خواستار شدند. آيات عظام و مراجع تقليد نيز، در ديگر شهرهاى ايران، تصرف فيضيه را توسط عمال رژيم پهلوى به شدت محكوم نمودند، مردم تهران به تبع مراجع تقليد قم تصميم گرفتند نمازهاى جماعت را تعطيل كنند. اين موج خشمگين، رژيم را مجبور به عقبنشينى كرد.
ر. ك: غلامرضا كرباسچى، هفت هزار روز تاريخ ايران و انقلاب اسلامى، نشر بنياد تاريخ انقلاب اسلامى ايران، جلد اول، صص ٧/ ٣٠٦.