حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٣٢ - موضوع تلگراف آقاى گلپايگانى
شماره: ١٩٧٥/ ٨ ه تاريخ: ٢٠/ ١٠
موضوع: تلگراف آقاى گلپايگانى
هفته قبل تلگرافى از قم وسيله آقاى گلپايگانى جهت آيتاله شيخ علىاصغر صالحى كرمانى[١] مخابره گرديده و از ايشان در مورد سرانجام كار شيخ على لبيبى استفسار گرديده و دستور دادهاند كه كار لبيبى را تا آزادى كامل دنبال نمايند. آقاى آيتاله صالحى جواب مىدهد كه هنوز كار تمام نشده است.
نظريه رهبر عمليات: طبق اطلاع پرونده لبيبى از طريق دادگاه پادگان كرمان به دادرسى ارتشارسال شده نتيجه هنوز معلوم نشده.
آقاى اوانى اين اطلاعيه در پرونده هر سه نفر منعكس شود.
رونوشت به پروندههاى مربوطه ضميمه شد در پرونده گلپايگانى بايگانى شود. اوانى
نمايش تصوير
[١] آيتاللّه آقاى حاج شيخ على اصغر صالحى كرمانى در سال ١٣١٨ ق تولد يافته سطوح اوليه متون فقه و اصول را در كرمان فرا گرفت، براى ادامه تحصيل به اصفهان رفته و از محضر مرحوم آيتاللّه سيد محمد نجفآبادى و آيتاللّه آقا ميرزا سيدعلى يثربى و آيتاللّه حاج تقى خونسارى و آيتاللّه حاج سيد على مدرس نجفآبادى استفاده در اين وقت سطوح را به پايان رسانده در اوائل تأسيس حوزه علميه قم، به قم مهاجرت و از محضر مرحوم آيتاللّه العظمى حائرى يزدى و آقاميرزا سيدعلى يثربى و آيتاللّه حاج سيد احمد خوانسارى تلمّذ نموده و قسمت عمده معقول را از آيتاللّه حاج ميرزا خليل كمرهاى فرا گرفته پس از شش سال و نيم اقامت در قم، به كرمان مراجعت و چون اوضاع آن روز كرمان مساعد نبود مجددا به قم برگشته و حدود سه سال توقف نمود، آنگاه بنا به دعوت و اصرار مردم كرمان و طبق امر مرحوم آيتاللّه العظمى حائرى به كرمان عزيمت و از اول ورود به انجام وظايف دينى و تدريس و تربيت طلاب و محصلين اهتمام ورزيد و با همكارى علماء آن ديار مدرسه علميه معصوميه را دائر و به تعليم و تربيت طلاب علوم دينى پرداختند. مرحوم آيتاللّه صالحى در كرمان مانند سلف صالح خود با فرقه ضاله شيخيه مواجهه و مبارزه مىفرمود، از شيوع مرام باطل آنها جلوگيرى مىكرد و با دعوت از سخنوران شهير همچون مرحوم آقاى فلسفى و آقاى انصارى قمى و اعزام مبلغين به دهات و قراء خدمات ارزنده به مسلمانان آن منطقه فرمود.
آيتاللّه آقاى صالحى تا آخر عمر در آن ناحيه خدمت فرمود تا دعوت حق را لبيك گفت.
ر. ك: گنجينه دانشمندان، جلد ٦، صص ٣٤٣ و ٣٤٤