حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢٩ - موضوع اظهارات آقاى گلپايگانى در مسجد اعظم قم
٣- مىدانم كه همه شما منتظر هستيد در مورد عملى كه در اين مملكت اسلامى مىخواهند صورت دهند صحبتى بشود، از آن روزى كه روزنامه و مجلات جريان حمايت از خانواده را درج نموده و در دسترس مسلمين قرار دادند جملگى از اين موضوع ناراضى هستند، بعضىها حضورى و بعضى ديگر به وسيله نامه و تلگراف اظهار ناراحتى و تقاضاى عملى نشدن اين قانون را مىنمايند، اولًا اميدوارم به درگاه خداوند متعال نتواند اين قانون را عمل نمايند (آمين حضار)، ثانيا اين قانون براى هيچ فردى جز ضرر چيز ديگرى ندارد، و آن كسانى كه اين گونه قانون را مىخواهند عملى نمايند از قانون كتاب آسمانى و فقه بىبهره هستند، و خيال مىكنند كه قرآن و دين مقدس اسلام در فكر خانواده نبوده و اين بشر مىخواهد با دست خود حمايت از بندگان خدا بنمايند، و حال آنكه در دنيا قانونى نيست كه آن را قرآن و فقه اسلام دستور نداده باشد، چون اين قانونها بر خلاف گفته قرآن و اسلام است. ان شاءاله صورت نخواهد گرفت (آمين حضار)، ديگر اينكه بنده هم در سر اين موضوع با مسئولين امر صحبت كرده و در جريان هستم و هم روزى كه آقاى شريعتمدارى عازم مكه بودند صحبت كردم ايشان نيز قول دادند كه اقدامات خودشان را بنمايند، و نيز با همه علماء راجع به اين موضوع مشغول بحث هستيم، همين امروز نيز براى يكى از مقامات بزرگ تلگراف نمودم كه بيايند و از نزديك نيز سر اين موضوعها صحبتى بشود، شما مطمئن باشيد كه نتيجهاى از اين گفتهها و قانونگزاريها نخواهند گرفت فقط زحمت خودشان را زياد نموده و مردم را ناراحت مىكنند و هيچ كس هم اين قانون را اجراء نمىكند فقط اسمش در دنيا مىماند.
٤- شما هم كه انشاءاله در اين تعطيلات عيد به مسافرت تشريف مىبريد از تبليغ دين اسلام كوتاهى نفرمائيد چون در ماه مبارك نصايح و سفارشات به شما آقايان بسيار سودبخش بوده
نمايش تصوير