حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٣٩ - موضوع آيتاله گلپايگانى
گيرنده: مديريت كل اداره سوم تاريخ: ٢٥/ ١/ ٤٥
فرستنده: ساواك قم شماره: ١٦١/ ق م
عطف به ٤٩/ ق م- ٢٢/ ٤٥
موضوع: آيتاله گلپايگانى
همانطورى كه تلگرافى به عرض رسيد ساعت ٠٩٣٠ روز ٢٢/ ١/ ٤٥ به قم وارد و پس از زيارت حرم حضرت معصومه عليهماالسلام در منزل خود از آقايان شريعتمدارى و حاج سيد صادق روحانى و شيخ فاضل و پسر آيتاله فيض و سيداحمد زنجانى و شهاب اشراقى و پسر مرحوم آيتاله بروجردى و حاج وحيدى و حاج سلطانى پذيرايى نموده شهاب اشراقى درباره ملاقات با آقاى خمينى سؤال نموده جواب دادند چون همراهان زيادى داشتم لذا از رفتن به نجف اشرف خوددارى نمودم ولى از حال آقاى خمينى جويا شدم حالشان خوب بود و مشغول تدريس مىباشند و شهاب اشراقى به ايشان گفتند به من اطلاع دادهاند كه در قم نباشم جواب داده شد كه آن هم درست خواهد شد آقاى شريعتمدارى از وضع عراق سؤال كردند ايشان گفتند اطلاع كافى ندارم ولى از حجاج ايرانى امسال در جده و مكه بسيار تجليل شد و احترام زيادى نسبت به ما به عمل آمد و اشخاصى كه چند بار به مكه رفته بودند اظهار مىداشتند هيچ سالى چنين احترامى براى ايرانيها قائل نشده بودند. ضمنا اينجانب نيز به معيت سركار سرهنگ بديعى در ساعت ١١٠٠ روز ٢٣/ ١/ ٤٥ با ايشان ملاقات و از اياب و ذهاب حجاج و وضع زندگى آنان در مكه و احتراماتى كه از طرف مأمورين سعودى به حجاج ايرانى در سال جارى شده صحبت نموده و اين احترامات را مرهون حسن روابط كه در سال گذشته بين دو كشور شاهنشاهى ايران و سعودى به وجود آمده تعبير نمودند لكن از وضع بهدارى و بهداشت حجاج ايرانى ابراز نارضايتى نمود.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قم- ترابى.
بايگانى شود- صابرى ١/ ٢
نمايش تصوير