حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٨١ - موضوع روحانيون
______________________________
-
مىبينيد كه دستگاه حاكمه چگونه به جان مردم غارتزده و اسير ايران افتاده و چه به
سر آنان مىآورد؟! اگر كسى خون بهاى پدرش را هم از ديگرى طلبكار باشد با اين
پرروئى و بىپروائى و گستاخى و سرسختى مطالبه نمىنمايد. اى كاش اينها از مردم فقط
مزد خدمت نكرده را مىخواستند يك عمر حكومت مستبدانه و ديكتاتورى- نيم قرن فشار و
خفقان و زور و سلب آزادى- دهها سال ظلم و ستم و زندان و شكنجه- يك نسل غارت و
چپاول و دزدى و رشوه و فساد- يك دوران طولانى وطن فروشى و خدمت به بيگانه و جنايت
به ملت اين است برگى از پرونده خدمات دستگاه حاكمه ايران كه اين روزها از ملت
ايران مطالبه اجر و مزد آنها را دارد!! در نهايت پرروئى از ملتى كه در زير بار
سنگين تحميلات ظالمانه آنها كمر خم كرده است توقع دارند كه در مقابل مشكلات طاقت
فرسا خم به ابرو نياورد، و با كمال خوشروئى و مخلصانه در جشن و عزاى آنها كه درست
در جهت مخالف عزا و جشن ملت است فعّالانه شركت كند!!
گستاخى را به حدى رساندهاند كه مراجع تقليد و علماى اعلام و ائمه جماعت و به طوركلى قشر مذهبى را (كه اكثريت نزديك به تمام ملت را تشكيل مىدهند) براى همكارى در جشن و سرور واهى خود تحت فشار گذاشتهاند و بدون اين كه ذرهاى از آن همه جنايات و خياناتى كه در اين دو سه ساله اخير نسبت به دين و دينداران كردهاند شرمى به خود راه دهند از اين طبقه شريف طلبكارانه مطالبه دارند كه همه خلافها و مظالم آنها را كه هنوز هم ادامه دارد نديده بگيرند و خود را شريك در شادى و سرور آنها اعلام نمايند!!
اينها حاضر نيستند كه حتى براى يك بار منصفانه از خود بپرسند ملت مسلمانى كه مرجع عالى شأن تقليد خود حضرت آيتاللّه العظمى جناب آقاى خمينى مدّ ظلّهالعالى را در تبعيد مىبيند و چند سال است از زيارت و وجود شريفش محروم است و آيتاللّه بزرگوار قمى را در تبعيدگاه جانكاه زابلستان و آيتاللّه جناب آقاى منتظرى را در حال تبعيد به مسجد سليمان و آيتاللّه روحانى را در زندان سياه شهر زاهدان مشاهده مىكند چگونه مىتواند در صفّ دشمنان اين آيات عظام و بزرگوار به جشن بپردازند؟!!
اينها نمىخواهند قبول كنند مسلمانانى كه مىدانند زندانهاى هيئت حاكمه مملو از شريفترين و ارجدارترين فرزندان مبارز اسلام است به خاطر زندانبانان بىرحم، پايكوبى و دست افشانى نخواهند كرد.
از مسلمانانى كه هنوز امكان عزادارى براى شهداى مدرسه فيضيه و پانزده خرداد و پرونده سازىهاى بعد از آن به آنها داده نشده و داغ مرگ صدها شريف را بر دلهاى خود دارند نبايد توقع داشت كه در جشن جلادانى كه خون همان شهدا از چنگال و دندانشان مىريزد حتى رياكارانه! شركت نمايند.
جشنى كه درست در آستانه برگذارى آن جلادان هيئت حاكمه يورش جديدى به مراكز علمى و دينى برده و آشيانه طلاب بى پناه قم را مكررا در نيمههاى شب مورد هجوم قرار داده و چندين نفر از جوانان فاضل و دانشمند حوزه قم منجمله آقايان صاحبالزمانى- فهيم- كروبى- مؤيّدى- يزدانى- عمادى- ابطحى نجفآبادى- موسوى اصفهانى- افتخارى و موسوى همدانى را از پشت ميز مطالعه به زندان هولناك قزل قلعه منتقل كرده و به پشت ميز بازجوئىهاى قرون وسطائى كه متهم را با شلاق و زجر به صحبت و اعتراف وادار مىكند كشاندهاند و عده بيشمارى را برخلاف قانون به اداره نظام وظيفه جلب نمودهاند چنين جشنى قطعا مورد استقبال علاقهمندان به ديانت و روحانيت نيست و مطمئنا ميمنت و مباركى در آن وجود ندارد.
اصولًا جشنى كه مخارج گزاف و رقمهاى نجومى و سرسامآور مخارج آن هر يك شاهيش قطره خونى از جگر فرد بينوائى از ملت است چه لطف و صفائى براى برگزار كنندگان آن كه خود بهتر از همه از فقر و نكبت خلق مطلعند دارد؟
ممكن است ادعا شود خود صاحب جشن از اين اسرافها و اجحافات بى خبر است لذا ما اين خبر اسفبار را ابلاغ نموده به عرض مىرسانيم! كه مأموران شياد و بى رحم اين دستگاه براى تأمين مخارج اين هنگامه از سر هيچ دوره گرد و كارگر و دست فروش حتى بيوهزن نگذشته و از دهات دوردست كه وسائل جشن و چراغانى در آنها امكانپذير نبوده توسط فرماندارىها و بخشدارىها مبالغ گزافى از انجمن ده كه به اسم آبادانى و عمران شاهى شاهى پول دهقانان فقير و زحمتكش را كه هر شاهيش قطره اشكى به دنبال داشته جمع كردهاند اخاذى شده و به طور خلاصه اين ميلياردها ريال به-