حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٠٨ - اطلاعيه
تاريخ: ٢٤/ ٧/ ٤٧
اطلاعيه
آيتاله حاج سيد حسن امامى (امام جمعه تهران) اظهار نموده است كه آيتاله گلپايگانى تلفنى با ايشان مذاكره كرده و گفته است «طبق اطلاع قرار است علياحضرت شهبانو براى پردهبردارى از ضريح حضرت معصومه به قم تشريف بياورند و بين مردم شايع است كه براى استقبال علياحضرت قرار است دوشيزگان مدارس در مسير قرار گيرند و برنامههاى رقص و غيره اجرا خواهند كرد و از موضوع برنامه دوشيزگان و افتتاح سينما از هم اكنون عدهاى سوءاستفاده و مردم را تحريك مىكنند.»
گفته مىشود آيتاله گلپايگانى در جلسات درس خود در روزهاى ٢٠ و ٢١/ ٧/ ٤٧ اظهار داشته است «به طورى كه مىدانيد در اين شهر مذهبى قم لانههاى فساد باز شده ولى مسئولين امر عقيده دارند بنا به خواست اكثريت اهالى شهر اين عمل صورت گرفته است. آقايان درباره اين لانه فساد زياد به ما مراجعه مىنمايند و حقا هم نبايد اين گونه اماكن در قم باز شود زيرا مثل آن است كه در حريم ائمه اطهار يا مسجد مشروب صرف شود.
اين كار مدتها قبل قرار بود به مرحله اجرا درآيد ولى به خاطر اقدامات ما تاكنون به تعويق افتاده و اگر مردم در اين مورد اقدامى بنمايند دولت مخالفتى ندارد ولى در هر حال ما در اين باره اقدام مىكنيم و نتيجه نيز خواهيم گرفت» به نظر مىرسد نامبرده براى موجه جلوه دادن اظهارات خود مبادرت به چنين مذاكرهاى با آيتاله امامى نموده باشد.
نمايش تصوير