حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٧٠ - تلگرام
از: ٢١ تاريخ: ١٠/ ٧/ ٤٥
به: ٣١٦ شماره: ٢١٦٢/ ٢١
شب جمعه ٨/ ٧/ ٤٥ به مناسبت سالگرد مرحوم شيخ عبدالنبى عراقى[١] در مسجد اعظم قم[٢] مسجد آقاى بروجردى يادبودى از طرف آقاى نجفى برقرار بود و مردم از تمام طبقات در آن مجلس شركت داشتند و برقعى واعظ به منبر رفته ضمن وعظ بياناتى درباره فضيلت علم نموده و مجلس در ساعت ١٥/ ٨ خاتمه يافت و همچنين راجع به اختلاف آقايان كه در بين آنها است اينكه آقاى شريعتمدارى چند سال پيش از طلاب حوزه علميه قم امتحان كرده بود ولى آقاى گلپايگانى قبول نكرده و حالا آقاى گلپايگانى اعلام امتحان از طلاب را نموده و آقاى شريعتمدارى قبول نمىكند و خلاصه اين اختلافات باعث شده كه نتواند كارى انجام بدهند.
رونوشت برابر اصل است.
اصل در پرونده ن- ج- ١٧٠. در پرونده محمدرضا موسوى گلپايگانى (٩٢٩٢) بايگانى شود ١٧/ ٧.
نمايش تصوير
[١] ايشان در ٢٧ رجب ١٣٠٨ هجرى در اراك ولادت يافت و پس از رشد به همدان مسافرت و مدت دو سال در مدرسه مرحوم آخوند تحصيل و از آنجا به اراك مراجعه نموده و به مدت ٤ سال تا حدود ٢١ سالگى تحصيل سطوح را گذراند و دو سال هم درس مرحوم آقاى آقانورالدين عراقى حاضر و در سال ١٣٢٧ به نجف رفت. در نجف به مدت دو سال از اصول مرحوم آخوند استفاده نموده و در عرض آن از فقه مرحوم علامه يزدى هم استفاده نمود.
ايشان از درس اعاظم روزگار خويش همچون مرحوم آقاى آقاضياء و آشيخ على قوچانى و آشيخ مهدى مازندرانى و قبل از ايشان از فقه مرحوم شريعت تحصيل علم نمود. ايشان به مدت ٨ سال هم از محضر مرحوم ميرزاى نائينى كسب فيض نمود. پس از چندين سال تحصيل قضاوت و اقامه جماعت و تدريس در نجف، شروع به تدريس خارج اصول و فقه در مسجد هندى و مسجد شيخ مرتضى انصارى به مدت ٨ سال نمود. تا سال ١٣٦٨ كه به قصد زيارت حضرت رضا( ع) راهى ايران شد و پس از ورود به تهران و مشهد وارد قم شده و به تقاضاى فضلاء و بنا به مقتضيات سكونت در قم و تدريس در آن را اختيار نمود. ايشان داراى ٦٥ مجلد تأليفات است. گنجينه دانشمندان- ج ٢- ص ٥٧.
[٢] اصل: امينى