حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٩ - جناب آقاى سرهنگ مهران
جناب آقاى سرهنگ مهران
محترما معروض مىدارد تنها فرد روحانى شاخص كه با خودگذشتگى و علاوه فداكارى شاهنشاه آريامهر قدمهاى برجسته برداشته اين دعاگو است. در اين اواخر قرآن كريم شاهنشاه را از فرماندارى براى آستانه مقدسه حامل بوده. كيك شاهنشاه را اين داعى بريدم و تقسيم كردم. كيك وليعهد محبوب را اين داعى بريده و تقسيم كرد. به معيت آقاى شهردار گل از قم به پاى مجسمه ميدان مخبرالدوله گذاردم با حضور استاندار مركزى در نيايش ايوان آئينه آستانه اين داعى دعاء به شاهنشاه آريامهر و شهبانو و وليعهد كردم كه خود جناب سرهنگ هم جزء حاضرين بوده و ... در بردن تاج نبات از قم به تهران تنها فرد شاخص روحانى اين دعاگو بودم. در شرفيابى كاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه تشرف حاصل كردم او مفتخر شدم. اكنون تنها فردى كه احترامات مرا نگاه داشته آيهاللّه العظمى آقاى شريعتمدارى است.
اما آيهاللّه مرعشى نجفى در مجلس عمومى كه صدها نفر بودند از اينجانب نهايت اهانت را واداشت.
اما آقاى حاج سيد حسن فريد كه در همان كوچه آقاى نجفى حوزه درس دارد تفسير مرا بعد از سه روز كه در اختيار داشت صريحا رد كرد و از اينكه عكس داعى با تاج نبات درب دكان عكاسى قم در مرآى و منظر عموم است او از شرفيابى حضور شاهنشاه نكوهش كرد و با توهين از منزل خود راند در صورتى كه اين آقا نوه حاج آقا محسن عراقى (اراكى) فئودال جبار خانمانسوز عهد قاجاريه است و در مجلس آقاى سبط (انصارى) يك ساعت در اين باره مدافعه مىكرد كه كار به مشاجره رسيد. گفتم شما كه شب در منزل قرين آسايش مىخوابيد جز توجه شهريار آريامهر
نمايش تصوير