حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٠٢ - موضوع اظهارات شيخ فرجاله واعظى
شماره: ٧٠٠٧/ ٢٠ الف تاريخ: ٢٢/ ٣/ ٤٤
موضوع: اظهارات شيخ فرجاله واعظى
آقاى شيخ فرجاله واعظى اظهار نموده است كه دو روز آخر هفته گذشته در قم مشرف بودم و متأسفانه با وضعى برخوردم كه سخت نگرانم. عدهاى از طلاب در منازل آقايان شريعتمدارى- گلپايگانى- نجفى متحصن شدند و تقاضا نمودند به آنان اجازه داده شود نمايندهاى از طرف علماء به تركيه رفته و جوياى سلامتى آقاى خمينى شوند. ديگر اينكه تقاضاى فرجام محكومين قتل مرحوم منصور قبول شده و دادرسى آنان به دادگاههاى عادى ارجاع گردد. در حقيقت ما چند نفر كه به طور موقت آزاد شدهايم حكم گروگان را داريم. چون مىترسيم اين دفعه خشونت پيش گرفته و ماها را به زندانهاى طولانى محكوم سازند و اضافه نمود تحصن آقايان طلاب بى سر و صدا و مسالمتآميز انجام گرفت. ضمنا اظهارنظر نموده است كه آقاى شريعتمدارى از اين جريان ناراضى است زيرا آقاى شريعتمدارى اظهار نمودند اخيرا با اقدامات خصوصى سعى كردهام توجه دولت را نسبت به روحانيون جلب و كدورتها را برطرف كنم. آقاى واعظى به گفتارش ادامه داد كه مثلًا چند روز پيش لابد شنيدهايد كه راديو پيك ايران با آب و تاب يكى از نطقهاى گذشته آقاى خمينى را پخش كرد و هدف آنها از اين كار آن بود كه احساسات فرو خفته را دوباره تحريك كند و از نزديكى آقايان به دولت جلوگيرى نمايد و اگر ايشان (شريعتمدارى) متحصن شدن آقايان را نمىپذيرفتند مثل عمل مرحوم بروجردى مىشد كه يك بار اين كار را كرد و هنوز هم به وى ناسزا مىگويند. حال بايد ديد كه انعكاس اين تحصن و تقاضاها در دستگاه دولت چگونه خواهد بود. رونوشت برابر اصل است.
اصل در و- الف/ ٣٦١ به پرونده سيدمحمدرضا گلپايگانى ضميمه و ارائه شود ٢/ ٤ بايگانى شود ١٠/ ٤
نمايش تصوير