حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٧١ - موضوع سيد محمدرضا گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٧/ ١١/ ٤٦
به: ٣١٦ شماره: ٤٢٠٨/ ٢١
موضوع: سيد محمدرضا گلپايگانى
در ساعت ١٠٠٠ روز چهارشنبه ٤/ ١١/ ٤٦ در مسجد اعظم سيد محمدرضا گلپايگانى پس ازپايان درس خارج در همان اجتماع به شاگردان خود چنين گفت. به طورى كه آقايان اطلاع دارند و شنيدهاند در زمان مرحوم آيتاله حائرى طلاب علوم دينى در تحت نظارت اداره فرهنگ درس مىخواندند و در پايان سال تحصيلى امتحان داده و مدرك گرفته و از اعزام به خدمت معاف مىشدند ولى موقعى كه مرحوم آيتاله بروجردى به سركار آمد دولت از براى حفظ مقام او از اين امتحان صرفنظر كرده و عمل حوزه را بر خود مرحوم آيتاله بروجردى واگذار نمود. ليكن در اين اواخر دولت تصميم گرفته و تا به حال دو سه بار به ما پيشنهاد نموده و حتى امروز آخرين روزى بود كه به ما مهلت داده بودند كه در اين باره به دولت جواب مثبت يا منفى بدهيم. دولت به مراجع دينى پيشنهاد كرده كه درباره طلاب حوزه تصميمى اتخاذ نمائيم به ما گفتهاند طلاب حوزه علميه قم يا بايد تحتنظر اداره آموزش و پرورش امتحان داده و هر كه قبول شد كارت تحصيلى بگيرد يا اينكه خودمان شما را امتحان نمائيم. منتهى تحت نظر و نظارت اداره آموزش و پرورش و اكنون من نظريه خودم را به عموم طلاب عرضه مىدارم.
١- من به هيچ يك از شماها اجازه نمىدهم كه در امتحان فرهنگ شركت كنيد و اگر كسى شركت نمايد شهريهاش قطع خواهد شد و از نظر ما روحانى محسوب نمىشود.
٢- من به كليه نفرات دستور مىدهم با كمال دلخوشى و خرمى به سربازى رفته و زير بار امتحان نرويد و اگر كسى را به نظام وظيفه بردند من به آنها حقوق خواهم داد اگر چه در خدمت باشند و
نمايش تصوير