حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٨ - موضوع سيد عبدالحجت بلاغى
خصوص جناب آقاى علم استفادههاى نامشروع نموده و مرتكب اعمال ناشايست مىگردد و خود را پابند و مقيد به هيچ اصولى نمىداند مقرر فرمائيد در صورت تصويب جهت دادن تذكرات لازم درباره نحوه عمل خود نسبت به آقايان مجتهدين و متزلزل ساختن موقعيت اجتماعى سيد مهدى گلپايگانى مشاراليه به ساواك احضار و در صورتى كه وى از مراجعه به ساواك خوددارى نمود (كه به طور حتم امتناع خواهد كرد) وسيله مأمورين جلب و مدت ٢٤ ساعت در ساواك بازداشت و سپس با اخذ تعهد مرخص گردد. يك برگ فتوكپى نامه آقاى سيد عبدالحجت بلاغى خطاب به آقايان گلپايگانى و يك برگ عين نامه وى خطاب به اينجانبان به انضمام يك برگ فتوكپى نامه مشاراليه خطاب به آقاى وزير كشور به پيوست تقديم مىگردد.
رئيس ساواك قم. مهران
رونوشت به پرونده سيدمهدى موسوى گلپايگانى ضميمه گرديد ١٩/ ٩/ ٤٦
فورى است. آقاى صابرى با توجه به سابقه خلاصهاى تهيه تا به عرض برسد.[١] ضمنا اين شخص قصد عزيمت به عراق دارد و چون شهرتش غير از گلپايگانى به اداره كل نهم علام شده بود با عزيمتش موافقت شده و گزارشى رسيده بود كه در شهربانى است. ١٥/ ٩
[١] در گزارش تاريخ ١٦/ ٩/ ٤٦ مدير كل اداره سوم ٣١٦ به رئيس ساواك آمده است:« با عرض اينكه سيد مهدى گلپايگانى قريبا با تهيه گذرنامه قصد عزيمت به عراق را دارد و به همين جهت به تهران آمده در صورت تصويب نسبت به پيشنهاد ساواك قم از طريق تهران اقدام شود.»