حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٦٠ - از سخنان اميرالمؤمنين على عليهالسلام
ورثه ايشان حاضر است دارالتبليغ را تحويل اوقاف دهد و يا به عنوان موقوفه وقف كند (باز به قول عربها رحم اله نباش الاول) اقلًا آقازاده آقا در اطراف تهران براى شبزندهدارى و عياشى با زنان هرجائى ويلا نخريده از متدينين سئوال مىكنيم منظور شما از دادن وجوهات چيست آيا فقط از اين نقطه نظر مىدهيد كه برائت ذمه حاصل كنيد و طرف به هر نحوى كه دلش خواست مصرف كند ولو اينكه صرف عياشى آقازادگان باشد و با آن املاك و مستغلات خريدارى كند و تمام اقوام و خويشان و چاپلوسان اطراف خود را بىنياز گردانند و رسيدگى به حال پريشان و وضع نابسامان طلبه در قاموس آنها معنا و مفهوم نداشته باشد اگر صرفا هدف شما اين باشد (پس ضعف الطالب و المطلوب) و اگر واقعا طالب مصرف واقعى هستيد حتىالمقدور چرا از نزديك نمىآئيد و در اين بيغولهها كه به نام حجره ناميده مىشود نمىگرديد. زيلوى پاره زير پاى طلبه را بلند نمىكنيد و رطوبت اطاق را كه نصف ديوار را فرا گرفته نمىبينيد و سرزده داخل خانه آقازادههاى گلپايگانى و به اندرون خانهها نمىرويد و فرشهاى كرمان و كاشان اينها را نمىبينيد طلاهاى گردن و دست دختر و عروسها را وزن نمىكنيد و به گورستان رفتن زن فلان شيخ يا سيد بدبخت را از بىداروئى مشاهده نمىنمائيد. رنگ زرد محصل علوم دينى از بىغذائى و فشار خونها در اثر گوشت بره و مرغ پى در پى خوردن را ملاحظه نمىكنيد آيا اينان زعيم شيعه و حامى دين خدا هستند و ما طلاب به جرم تعظيم نكردن به آقازاده و حتى نوكرها كافر مىباشيم و اگر هم كافريم بايد عكس قضيه باشد (الدنيا سجن المؤمن و جنهالكافر) پس آقا كافر است نه ما آيا اگر پرده از اعمال شخص آقا و پسر ايشان برداريم جرمى نكردهايم زيرا رسوائى و اعمال بيشرمانه پدر و پسر به حدى است كه كوس رسوائى آن بر سر بازار زدند زير بار اوامر شما و آقازاده نرفتن براى ما
نمايش تصوير