حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٠١ - موضوع اظهارات آقاى خاكى
رونوشت گزارش شماره ٢٩٤٦/ ٢١- ٢٠/ ٧/ ٤٧
ساعت ١٧٣٠- ١٩/ ٧/ ٤٧ عدهاى از طلاب قم به سرپرستى شيخ عباس تهرانى به منزل گلپايگانى مراجعه و از او خواستند نسبت به جلوگيرى از ايجاد سينماى قم اقدام كند وى پاسخ داد اقداماتى به عمل خواهد آورد و از مراجعين خواست كه با شريعتمدارى نيز ملاقات نمايند عباس تهرانى به اتفاق چند نفر از طلاب به منزل شريعتمدارى مراجعه و از مشاراليه نيز تقاضا كردند در مورد سينما اقدام كند وى به مراجعين پاسخ داد در اين مورد اقدام نموده ضمنا روز جارى تعدادى متجاوز از پانصد نفر از طلاب در جلسه درس شريعتمدارى در مسجد اعظم شركت ساعت ٩ صبح پس از خاتمه درس و قيام مستمعين طلبهاى به نام شيخ على اوسط اشتهاردى گفت آقا قصد سخنرانى دارد و از حضار خواست تا جلسه درس را ترك نكنند آقاى شريعتمدارى ضمن سخنرانى كوتاهى اظهار داشت ديشب عدهاى از من خواستند تا درباره لانه فساد كه در قم بنا مىگردد اقدام كنم من قصد داشتم فردا در اين مورد سخنرانى كنم لكن براى جلوگيرى از ايجاد آن اقداماتى به عمل آورده و خواهم آورد و انشاءاله به نتيجه خواهد رسيد و شما نيز دعا كنيد. شناسائى محركين ادامه دارد و نتيجه مشروح با پيك به استحضار خواهد رسيد.[١]
مهران
رونوشت برابر اصل است اصل در پرونده ١٥٨٢ است. در پرونده سيد محمدرضا گلپايگانى بايگانى شود. اوانى ١١/ ٨
نمايش تصوير
[١] در گزارش ٢٩٩٧/ ٢١- ٢٠/ ٧/ ٤٧، امنيت داخلى ساواك نظر داده است:« صحيح است، آيات هم به طلاب در زمينه عدم ايجاد سينما و جلوگيرى از تأسيس آن وعدههاى موافق مىدهند، در نظر است محركين يكى پس از ديگرى شناسائى و در صورت تصويب احضار و پس از اخذ بيوگرافى و عكس با گرفتن تعهد مرخص گردند. روحانى».