حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٩٣ - موضوع شيخ محمد گلزارى
شماره: ٢٦٥٦١٤/ ه تاريخ: ٣/ ١١/ ٤٥
موضوع: شيخ محمد گلزارى
در تاريخ ١٩/ ١٠/ ٤٥ جلسهاى به نام هيئت انجمن ساختمان مسجد محله بالا (مسجد حضرت ابوالفضل) در منزل آقاى ابوالقاسم ميرنصيرى تشكيل و از بين بيست نفر اعضاء سه نفر به نامهاى (شيخ گلزارى- لطفاله عليدوستى- قاليشورانى) انتخاب شدند كه در بانك ملى ورامين حساب افتتاح و وجوه دو هزار فقره قبوضى كه به نام ساختمان مسجد مزبور چاپ شده جمعآورى و در حساب مزبور بريزند و قرار بر اين شد از بعدازظهر روز عيد فطر شروع به خراب كردن مسجد بنمايند.
٢- روز ٢٠/ ١٠/ ٤٥ نامبرده در مسجد مزبور منبر رفته و در مورد اسلام و تساوى حقوق زن و مرد مطالبى ايراد و به كنايه مىگويد مثلًا ده نفر زن كه وكيل مجلس شوراى ملى شدهاند چون بيمارى زنانگى دارند بايد در هر ماه ١٠ روز در منزل استراحت كنند پس مردم چه بكنند.
٣- چون قبلًا عدهاى از مسجد ميريها (معروف به صاحب الزمان) به اتفاق آقاى قرنى واعظ مسجد مزبور به مسجد محله بالا رفته بودند سهشنبه شب ٢٠/ ١٠/ ٤٥ عدهاى از مسجد محله بالا به اتفاق آقاى گلزارى به عنوان بازديد به مسجد ميريها مىروند در آنجا آقاى گلزارى به منبر مىرود. ضمن سخنرانى تند خود اظهار مىدارد در هر دوره و زمان با روحانيت مخالفت شده و خطاب به مستمعين مىگويد عيبى ندارد غصه نخوريد و در دعاهايش اظهار مىدارد خدايا مراجع تقليد در هر كجا كه هستند در پناهت محفوظ نگهدار. خدايا مملكت، كشور، امنيت، استقلال ما را حفظ فرما.
٤- چون با همكار افتخارى اين ساواك روابط بسيار خوبى دارد. لذا نامهاى كه از طرف آقاى گلپايگانى براى وى رسيده بود به او مىدهد كه بخواند، رونوشت آن به پيوست مىباشد.
خبر مربوط به ٢٠/ ١٠/ ٤٥/ است. روز ٢٧/ ١٠/ ٤٥ به رهبرى عمليات رسيده. روز ٣/ ١٠/ ٤٥ گزارش تهيه شده است. ٣/ ١١/ ٤٥
نمايش تصوير