حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٩٣ - درباره آيتاله حاج آقا سيد عيسى جزايرى
سئوالاتى مىنمايد.
آقاى گلپايگانى در مورد كليه مسائل فوق پاسخهاى قاطع و منطقى داده از جمله در مورد قسمت يكم اظهار مىنمايد طلاب كم سن و سال ممكن است مانند گذشته موجبات سرشكستگى و آبروريزى را فراهم سازند كما اينكه چند سال قبل جريانت نامطلوبى پيش آمده بود.
در مورد قسمت دوم پاسخ داده است كه اصولًا مصلحت نيست طلبهاى كه جرئت ندارد در خارج صحبتى كند عكس خمينى را در داخل مدرسه و در داخل اطاق خود نصب نموده و با اعمال بىرويه موجب هتك حيثيت روحانيت شود.
در مورد دارالشفاء اظهار مىنمايد آقاى مهران متولى آستانه گفته است تاجرى حاضر شده دارالشفاء را تعمير نمايد و نام آن تاجر را هم نگفته است.
آقاى گلپايگانى اضافه نموده پس از اينكه مدرسه را به علت اين حركات ناشايست عدهاى طلبه ناراحت بستند يك نفر به نام كوثر از طرف مقامات دولتى به وى مراجعه و براى اينكه وقفهاى در امور طلاب ايجاد نشود شخصا حاضر مىشود با دادن تعهد اين كه از هرگونه اقدامات حاد ومشكوكى در مدرسه جلوگيرى نمايد مجددا مدرسه فيضيه را تحويل بگيرد و او هم بلافاصله با آقايان آيتاله شريعتمدارى در اين مورد با آقاى گلپايگانى همكارى مىنمايد ليكن آقاى نجفى با اين جريان مخالفت و روى خوش نشان نمىدهند.
آقاى جزايرى سئوال مىنمايد به چه علت آقاى نجفى با شما در اين مورد همكارى ننموده است آقاى گلپايگانى پاسخ داده كه مفهوم آن اين است كه آيتاله نجفى تحت تأثير جرياناتى قرار گرفته؟ علاقمند است تا حدود زيادى بر بقيه روحانيون آقائى و سيادت كند ضمنا چون در
نمايش تصوير