حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٤٢ - درباره آيتاله حاج سيد محمدرضا گلپايگانى
از: ساواك قم تاريخ: ١٣/ ٢/ ٤٥
به: مديريت كل اداره سوم شماره: ٤٤٥/ ق م
درباره: آيتاله حاج سيد محمدرضا گلپايگانى
بدين وسيله يك برگ فتوكپى نامه آيتاله خوئى كه از نجف اشرف براى آقاى گلپايگانى ارسال و ضمن آن از دستگيرى جمعى[١] از روحانين قم اظهار تأسف نموده است جهت اطلاع به پيوست ايفاد مىگردد.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قم. ترابى
آقاى صابرى خلاصه ارائه شود. ١٧/ ٢
در بولتن ٢٣/ ٢/ ٤٥ درج و رونوشت به پرونده گلپايگانى ضميمه گرديد، بايگانى شود ٢٥/ ٢
نمايش تصوير
[١] در مراسم تحويل سال نو، ١٣٤٥ فرزندان فيضيه به پخش اعلاميه برضد رژيم در ميان زائران حضرت معصومه( ص) مبادرت كردند، كه در اين جريان، حجتالاسلام شهيد محمد منتظرى دستگير گرديد. بدنبال دستگيرى ايشان آيتاللّه حسينعلى منتظرى نيز دستگير شد، در روز دوم فروردين ٤٥ آيتاللّه ربانى شيرازى( ره) دستگير و همان روز منزل و كتابخانه شخصى ايشان مورد هجوم و بازرسى ساواك قرار گرفت، به طورى كه به علت ايجاب رعب و وحشت همسر ايشان فرزند خود را سقط كرد. در پى بازداشت و زندانى كردن روحانيون فوقالذكر طلاب حوزه علميه قم براى اعتراض در منزل آيتاللّه شهابالدين مرعشى نجفى تجمع كردند، در جريان وقايع دوم فروردين ٤٥ آقايان حججاسلام احمد جنتى و علىاصغر مرواريد نيز بازداشت و حجتالاسلام اشراقى تبعيد شد. طلاب حوزه علميه قم در اعتراض به بازداشت آيات و حجج اسلام منتظرى، ربانى شيرازى، آذرى قمى، جنتى، و مرواريد و تبعيد حجتالاسلام اشراقى، نامه سرگشادهاى را با امضاء« مجاهدين قم» منتشر كردند. و در آن پرده از جنايات رژيم شاه، و دشمنى او با روحانيت، برداشتند.