حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١١٨ - موضوع مجلس ترحيم مرحوم وحيد گلپايگانى
شماره: ١٦٥٦٨/ ٢٠ الف تاريخ: ١٤/ ٧/ ٤٣
موضوع: مجلس ترحيم مرحوم وحيد گلپايگانى[١]
ساعت ١٦٣٠ روز ١٤/ ٧/ ٤٣ مجلس ترحيمى به مناسبت چهلمين روز فوت مرحوم وحيد گلپايگانى كه يكى از روحانيون گلپايگان است از طرف آيتاللّه گلپايگانى در مسجد اعظم منعقد بود و در اين مجلس آقايان آيتاللّه گلپايگانى و روحانى و چند نفر ديگر از مدرسين حوزه علميه شركت داشتند. ضمنا آيتاللّه خمينى به علت كسالت در اين مجلس حضور نداشت در اين مجلس آقاى حاج انصارى قمى منبر رفته و منحصرا درباره شخصيت مرحوم وحيد گلپايگانى سخنرانى نموده است و مجلس عزادارى در ساعت ١٧٤٠ دقيقه بعدازظهر پايان يافت.
نمايش تصوير
[١] جناب حاج ميرزا هدايتاللّه وحيد گلپايگانى، فرزند مرحوم حجتالاسلام مرحوم آخوند ملامحمد جواد نخعى گلپايگانى است كه در ١٣ رجب سال ١٣٠٨ ق در قريه گوگد از توابع گلپايگان متولد شد و مقدمات و سطوح اوليه را در محل خود خدمت والد خود خواند. در سال ١٣٣٦ ق به اراك مهاجرت نمود و ابتدا از محضر و درس و بحث مرحوم آيتاللّه آقاى آقا نور و حاج ميرزا محمدعلى خان استفاده نمود و بعد ملازمت مرحوم آيتاللّه حائرى را اختيار و در سال ١٣٤٠ ق پس از اندكى از انتقال و مهاجرت آن جناب به قم به آن شهر هجرت نمود و تا سال ١٣٥٠ ق از فقه و اصول آيتاللّه حائرى استفاده نمود. نيز در موقع ورود مراجع نجف به قم چند ماهى از مباحثه و قاعده علىاليه مرحوم آيتاللّه اصفهانى استفاده نمود. در همان سال به دليل فوت والد خود به زادگاه خويش مراجعت و در آنجا به امر و تشويق و موافقت آيتاللّه حائرى مدرسه علميه تأسيس نمود و با همت مردانه به تربيت و تعليم طلاب و داوطلبان علوم دينى آن سامان كوشيد. در سال ١٣٦٤ ق. مجددا به قم آمده و از محضر آيتاللّه بروجردى بهرهمند گرديد كه پس از مدتى با اصرار و ابرام اهالى محل به زادگاه خويش مراجعت و تا سال ١٣٦٧ ق در آنجا ماند آن گاه به تهران مهاجرت نمود و به اقامه نماز جماعت و درس و بحث در مدرسه عالى سپهسالار اشتغال يافت. ر. ك: گنجينه دانشمندان، محمد شريف رازى، جلد ٩، صفحه ٤٣٨.