حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٣٠ - موضوع تلگراف روحانيون به آنكارا
______________________________
-
دلخواه مجددا نماز جماعت را اقامه مىنمايند شهيد عزيز آيتاللّه صدوقى باز از
اقامه نماز جماعت خوددارى مىكند و لذا سخت تحت مراقبت مأمورين قرار داده مىشود.
در شيراز در غروب روز ١٣ آبان كليه ائمه جماعات از برگزارى نماز جماعت خوددارى مىكنند و اين اعتصاب تا ٢٨ آبان ادامه مىيابد و در منزل آيتاللّه بهاءالدين محلاتى تجمع مىنمايند. آيتاللّه محلاتى پيشنهاد تحصن مردم شيراز در حضرت شاهچراغ (ع)، مردم تهران در حضرت عبدالعظيم (ع) و مردم قم در حضرت معصومه (ع) را مىنمايد. در شهرستانهاى لار و نىريز از توابع شيراز نيز اعتصاب ائمه جماعات گزارش مىشود.
در خرمآباد، رئيس ساواك آن استان گزارش مىنمايد كه عدهاى قصد ايجاد تشنج را دارند و در پى آن سرلشگر پاكروان چنين دستور مىدهد: «با كمال قدرت جلوگيرى نماييد ...» در گزارش بعدى ساواك خرمآباد، فعاليت عناصر ماجراجو! خنثى شده اعلام مىشود. در ١٩ آبان ساواك خرمآباد موضوع ماجراجويى! را چنين شرح مىدهد:
«از ابتدا افراد ماجراجو در نظر داشتند به عنوان اعتراض دكاكين را بسته در تلگرافخانه متحصن شوند با اقدامات لازم و تدبير خاص [منظور از اين كلمات: تهديد، دستگيرى و ... است] جلو هرگونه فعاليت مخالفين سد شد.»
در كرمان آيتاللّه صالحى در منبر حضرت امام را دعا مىكنند كه مورد تذكر ساواك قرار مىگيرند. در يكى از روزنامههاى محلى كرمان به نام روزنامه فاتح به حضرت امام و نهضت او توهين مىشود يكى از خطبا عليه آن روزنامه سخنرانى تند و كوبندهاى انجام مىدهد و گوشهاى از فضايل و سوابق حضرات امام را بازگو مىكند. يك هفته پس از توهين روزنامه مزبور مردم در چاپخانه روزنامه را به آتش مىكشند و ظاهرا ساواك و شهربانى كرمان موفق به شناسايى عاملين اين عمليات نمىشوند.
در آذربايجان شرقى كميته اطلاعاتى استان در ساعت ٢٠ مورخه ١٣ آبان با حضور استاندار، رئيس ساواك، سرپرست شهربانى و فرمانده ژاندارمرى استان تشكيل و تصميم مىگيرد كه واحدهاى مخصوص كنترل اغتشاشات و نيروى احتياطى ژاندارمرى و شهربانى آماده باشند. وعاظ مخالف تحت كنترل باشند. منازل چند نفر از روحانيون برجسته تحت نظر قرار گيرد و مسجدهاى حساس شهر تحت مراقبت باشند. در اردبيل چند نفر از وعاظ اظهاراتى بر بالاى منابر و يا در جمع مردم مىنمايند.
در آذربايجان غربى يكى از محصلين علوم دينى جهت چاپ و نشر اعلاميه حضرت امام درباره كاپيتولاسيون اقدام مىنمايد كه دستگير و تحت بازجويى قرار مىگيرد.
در اهواز پس از تجمع در منزل يك از علما تصميم گرفته مىشود كه از اقامه نماز خوددارى نمايند و از غروب روز ١٣ آبان به اين تصميم عمل مىكنند. در دزفول نيز عدهاى از روحانيون از رفتن به مسجد و اقامه نماز خوددارى كردند. در شهرستان كازرون شخصى به نام سيدموسى كاظمينى شعرى در وصف خمينى و كرامات او مىسرايد كه پخش مىگردد ولى محدوده پخش آن مشخص نيست.
در كرمانشاه مجالس درس در مدرسه آيتاللّه بروجردى آن شهرستان از ١٣ تا ٢٠ آبان تعطيل مىگردد ساواك به دستور رؤساى آمريكايى خود و تحت آموزش سازمان جاسوسى سيا به تمام مراكز تابعه دستور مىدهد كه نظرات و عقايد مردم را جمعآورى كرده و گزارش نمايند تا بدين وسيله ضمن اطلاع از عكسالعمل مردم از وضعيت فكرى و روحى آنها اطلاع يافته و اوضاع را تحت كنترل قرار دهد. در اكثر قريب به اتفاق اين گزارشها چيزى كه وضوحا مشهود است. حمايت گسترده روحانيون و مردم (آن هم طبقه مستضعف و به قول حضرت امام پابرهنگان) و بازاريان و كسبه از رهبرى نهضت و ناراحتى و اعتراض آنها نسبت به تبعيد امام خمينى مىباشد.
در نجف اشرف و در مدرسه آيتاللّه بروجردى اجتماعى بر پا شده و رژيم شاه مورد انتقاد و حمله شديد قرار مىگيرد و قطعنامهاى هم در اين باره خوانده و انتشار مىيابد.
مرحوم آيتاللّه خوئى با ارسال نامههايى از علماى طراز اول قم نظرخواهى مىنمايد.
دانشجويان مقيم نيويورك در مراسم يادبود دهمين سال درگذشت دكتر حسين فاطمى در مسجد مسلمانان آن شهر-