حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣١٤ - موضوع لايحه حمايت خانواده
مىنويسيم و يا يك نفر را مىفرستيم كه برود به شاه بگويد با قرآن و دين نمىشود بازى كرد و حيف كه هيراد عوض شده زيرا او عرايض ما را به شاه مىگفت و حال با اين ترتيب خدا به ما و مملكت ما رحم كند.
در همين روز آيتاله شريعتمدارى در حضور چند نفر طلبه راجع به لايحه حمايت خانواده بحث مىكرد و مىگفت باز اولياء امور چه خيالى دارند و در حاليكه مىخواهند اتحاديه اسلامى به وجود آورند معلوم نيست چرا برخلاف قوانين اسلام و قرآن عمل مىكنند و قريبا از طرف روحانيون اقداماتى به منظور خنثى نمودن اين طرح انجام خواهد شد.
آيتاله نجفى يكى ديگر از روحانيون معروف قم در اين مورد مىگفت اين لايحه توسط دشمنان شاه تهيه شده است. نجفى علاوه مىنمود درب مسجدى كه من در آنجا نماز مىخوانم بستهاند و در اين هواى سرد من در صحن نماز مىخوانم و از طرف آستانه در اين هواى سرد مىآيند روى زمين آب مىريزند تا من ناچار روى زمين نمناك و هواى سرد نماز نخوانم و همين طور مريدان من و مردم و يكى دو سال قبل كه در بيمارستان فيروزآبادى بسترى بودم علم (منظور آقاى علم وزير فعلى دربار شاهنشاهى مىباشند) براى احوالپرسى از طرف شاه به ديدن من آمد و يك روز هم همين سپهبد نصيرى با پول خيلى زياد از طرف شاه آمد و من گفتم احتياجى به پول ندارم در صورتى كه همان روز پانصد تومان قرض كردم و براى مخارج بچههايم به قم فرستادم و به سپهبد نصيرى گفتم سلام مرا به شاه برسانيد بگوئيد احتياجى به پول ندارم و فقط به تقاضاهاى من توجه كنيد. نجفى افزود در حال حاضر اطرافيان شاه نمىگذارند روحانيون به ايشان نزديك شوند و اين عمل كه در قم انجام شد و پرده بين مردم و شاه را پاره كرد به مصلحت نبود و من به آقاى خمينى گوشزد كردم كه نبايد پرده پاره شود و همه اين كارها را
نمايش تصوير