حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣١٥ - موضوع لايحه حمايت خانواده
اطرافيان بىدين شاه كردند و پس از اينكه خمينى را بردند يك روز با ١٥٠ نفر از علما در منزلى نشسته بوديم و پاكروان هم به آن مجلس آمد و بدون اينكه به كسى اعتنا كند رفت بالاى مجلس نشست و پاى خود را دراز كرد و گفت شاه فرمودند آن سه نفر بايد تبعيد شوند كه يكى از آنها خمينى است شماها هم فورا حركت كنيد و برويد به منازل خود و من در آن جلسه به پاكروان گفتم همه ما را تبعيد كنيد و ما نمىرويم و من نفهميدم بين ما و شاه چه كارى كرده بود كه شاه اين طور دستورى را داده بود و علماء تصميم گرفته بودند شاه را تكفير كنند ولى بعد منصرف شدند و گفتند تاكنون كارى خلاف مبانى دين انجام نداده است و خدا شاهد است در حال حاضر تمام مردم عصبانى هستند و به مأمورين دولت با نظر نفرت نگاه مىكنند و همه جا به حساب شاه گذاشته مىشود و شايد هم خود شاه نداند ولى رفتار اين مأمورين و اطرافيان مملكت را به خاك و خون خواهد كشانيد و اين خانم تربيت (منظور بانو تربيت نماينده مجلس است) كه گفته قرآن كهنه شده و مال ١٤٠٠ سال پيش است بهائى مىباشد و دشمن دين و شاه است و شاه نمىداند كه اينها دشمن او هستند و عدهاى از وكلا و سناتورها و رجال خائن ذهن شاه را مغشوش مىكنند و هر عمل بدى را انجام داده و نتيجه آن را عليه شاه منعكس مىنمايند و دشمنان شاه مترصد هستند به هر وسيله كه ممكن باشد شاه را از بين ببرند و در موقعى كه قرار است اتحاد اسلامى تشكيل گردد معلوم نيست با تغيير قانون قرآن مىخواهند دولت ايران را در چه وضع و مرحلهاى قرار دهند.