حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٨٧ - تلگرافات وارده
از: شيراز تاريخ: ٩/ ٨/ ٤٢
به: تهران شماره: ٨٢٠٩
تلگرافات وارده
طبق اطلاع واصله آقاى آيتاله گلپايگانى در قم مشغول دادن درس به طلاب است در آنجا عدهاى از وى ايراد مىگيرند كه چرا قبل از آزادى خمينى درس را شروع كرده است و اين اطلاع به شيراز رسيده وسيله شيخ بهاءالدين محلاتى و عده ديگر همين ايراد را ضمن نامه از وى مىگيرند. عموما پاسخ داده هر كس تكليف خود را بهتر مىداند.[١]
٨٢٧- ٩/ ٨/ ٤٢ حريرى
در جريانيم روى پرونده آيتاله گلپايگانى بايگانى شود. شهابى
اداره دوم بخش ٣٢١- ٩/ ٨/ ٤٢
نمايش تصوير
[١] حضرت آيتاللّه گلپايگانى معتقد بودند از جمله اهداف رژيم پهلوى در مبارزه عليه روحانيت از هم گسستن انسجام روحانيت و به ويژه تمركز حوزه علميه قم بوده است. از آنجا كه تعطيل درسهاى حوزه در آن مقطع حساس تاريخى احتمال پراكندگى طلاب و مهاجرت آنان به شهرستانهاى مختلف را طبيعى مىنمود، لذا ايشان سعى در حفظ انسجام حوزه و ساماندهى امور طلاب را در رديف اهداف مبارزاتى عليه رژيم مىدانستند.