حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٤٥ - درباره ملاقات با آيتالله شريعتمدارى
تاريخ: ١٦/ ١/ ٤٦
درباره: ملاقات با آيتاللّه شريعتمدارى
پيرو شماره ٨٠/ ٢١- ١٦/ ١/ ٤٦
روز ١٩/ ١/ ٤٦ اينجانب به منظور ديدن آقاى شريعتمدارى كه از مكه معظمه مراجعت نموده بود و براى با خبر شدن از موضوع صحبت مهمانى شام كه آقايان منجمله گلپايگانى و نجفى حضور داشتند و اطلاع از نظريات آنان تلفنى وقت گرفته و ساعت ١٥٣٠ روز مزبور در بيرونى منزل وى حضور يافته و اظهارات ايشان به شرح زير به عرض مىرسد:
١- استدعا نمودند به عرض شاهنشاه آريامهر برسد چون وضع اماكن متبركه احتياج به تعمير دارد و معظمله هميشه در اين قبيل كارها پيشقدم بودهاند نسبت به مرمت آن اوامر مقتضى صادر فرمايند.
٢- در حجاز چون حمام وجود نداشته ايرانيان به ايشان مراجعه و مبلغ ٣٠٠ هزار تومان نقدا پرداخته و تعهدات ديگرى از قبيل تهيه آجر. سيمان و آهك و غيره به ايشان نمودهاند كه حمامى به نام حمام ايرانيان در آنجا بنا شود.
٣- موضوع مهمانى شام به ميان آمد، اظهار داشتند اشخاصى به من و ساير آقايان مراجعه و مذاكراتى كردند كه من و سايرين نظريات خود را كتبا اعلام نمائيم ولى به همه آنهايى كه در قم بودند و فرستاده آقاى ميلانى و بقيه، پاسخ دادم من حاضر به اينكار نيستم و وظيفه دينى ما تذكر دادن به طور عادى و مهربانى است و ما نبايد كارى بكنيم كه آبروى خودمان برود و من هنوز اين لايحه را مطالعه نكردهام (از من خواستند يك نسخه برايشان بفرستم و در همان روز فرستاده شد) و چنانچه خداى نكرده تذكرات و گفتههاى ما اثر نكرد و يا به عللى نمىتوانند آن را بپذيرند ما تكليف دينى خود را انجام دادهايم و در خاتمه گفتند به هر صورت موضوع منتفى
نمايش تصوير