حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٨٢ - اطلاعيه
ارزيابى. الف- ٩ ١/ ٦/ ٤٢
اطلاعيه
روز ٦/ ٦/ ٤٢ آيتاله گلپايگانى جلسه درس خود را در مسجد اعظم[١] شروع كرده ليكن در حدود يكصد نفر در جلسه درس شركت و عده كثيرى از طلاب كه در محوطه مدرسه بوده از رفتن به جلسه درس خوددارى[٢] و اظهار مىداشتهاند هنگامى كه مىخواستند تعميرات مدرسه فيضيه را شروع كنند آيتاله به ييلاق رفته و بعد از اينكه چند روز كار كردند مراجعت و تعميرات را خود تقبل نموده جلسه ايشان هم صحنهسازى است.
در پرونده آيتاله گلپايگانى بايگانى شود- شهابى.
نمايش تصوير
[١] مسجد اعظم قم كه يكى از آثار بزرگ آيهاللّه العظمى بروجردى است. در روز يازدهم ذىالقعده سال ١٣٧٤ مطابق ٢١ تير ماه ١٣٣٣ شمسى، سالروز ولادت باسعادت حضرت امام رضا عليهالسلام، طى مراسم باشكوه و جنب و جوش مخصوص اولين كلنگ بناى آن به دست آيهاللّه بروجردى به زمين زده شد و بلافاصله شروع به كار ساختمان آن كردند.
قسمتى از محل ساختمان مسجد قبلًا خانههاى شخصى و مسافرخانه بود و از لحاظ اين كه متصل به حرم مطهر حضرت معصومه عليهاالسلام بود، مشكلاتى را براى زائران و مجاوران حرم مطهر بوجود آورده بود. به علاوه با اينكه شهر قم داراى مساجد بزرگ و كوچك بسيارى است، معالوصف در اعياد و سوگواريها، زوار در حوالى حرم و صحن حضرت معصومه از لحاظ محل سرپوشيده براى انجام فرائض دينى و سنن مذهبى سخت در مضيقه بودند. آيهاللّه بروجردى پس از خريد مسافرخانهها و خانههاى افراد و شخصا با سرعت نسبت به روند ساخت آن نظارت داشتند. اينك اين مسجد در زمره يكى از مساجد بزرگ جهان اسلام است كه در يك محوطه يازده هزار مترى بنا شده است.
ساختمان مسجد به سبك معمارى اسلامى ايران و داراى دو شبستان بزرگ و گنبد عظيم و فضاى بزرگ زير گنبد و دو گلدسته بسيار مرتفع مىباشد. يكى از مزاياى اين بناى عظيم اين است كه تمام آن، اعم از شبستانها و گلدستهها و گنبد از بتون آرمه( سيمان مسلح) است و از اين حيث بنيانى فوقالعاده محكم است. مسجد اعظم داراى كتابخانه و تجهيزات كامل و داراى موقوفاتى نيز مىباشد. ر. ك: زندگانى زعيم بزرگ عالم تشيع آيهاللّه بروجردى نوشته على دوانى اقتباس از صفحات ٢١٣ الى ٢٢٠.
[٢] عوامل رژيم به ويژه ساواك بىميل نبودند كه حوزه علميه قم همچنان تعطيل باشد تا در پى آن ضمن متفرق شدن-- طلاب و علماء از حوزه به شهرستانها، انسجام حوزه گسسته، تحركات و موضعگيريهاى متشكل و هماهنگ حوزه علميه قم عليه رژيم به تفرقه و ضعف تبديل گردد. البته پرواضح است كه پس از حوادث غمبارى كه در اوايل سال ٤٢ به مدرسه فيضيه و پس از آن حادثه خونبار پانزده خرداد و نيز دستگيرى حضرت امام خمينى( ره) كه توسط رژيم پهلوى بر حوزه علميه قم تحميل شده بود، حال و هواى پرداختن به درس و بحثهاى حوزوى را از جمعى از محصلين گرفته بود. با اين حال ضرورت انسجام و تحرك حوزه ايجاب مىنمود تا هر چه سريعتر درس و بحثهاى حوزه شروع تا بدان وسيله شكوه و بالندگى حوزه همچنان برقرار باشد، از اين روى آيتاللّه گلپايگانى در اولين فرصت ممكن اقدام به شروع درسهاى خارج فقه و اصول نمودند.