حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٥٢ - موضوع فعاليت روحانيون
شماره: ٢٠٩٩٦/ ٢٠ الف تاريخ: ٢٨/ ٩/ ٤٣
موضوع: فعاليت روحانيون
سيد ابراهيم ابطحىنژاد پيشكار مرحوم آيتاله بهبهانى به مأمور اظهار داشت دو روز قبل به قم مسافرت نمودم و پيام عدهاى از پيشنمازان تهران از جمله آقايان سبط- سيد مرتضى خلخالى- سيد علينقى تهرانى- شيخ جواد فومنى[١]- سيد محمدعلى كاظمينى- خوئى امام جماعت مسجد سلمان- سيد محمدصادق لواسانى را به اطلاع آقايان نجفى و گلپايگانى رساندم. پيام مزبور بدين قرار است كه اگر پيشنمازان تهران تصميم دارند در شبهاى ١٥ و ١٦ شعبان ماه جارى ضمن برگزارى مجالس جشن[٢] در مسجد مربوطه به منبر رفته و از اعمال دولت در مورد تبعيد آقاى خمينى و غيره تنقيد نمايند و عده زيادى از وعاظ نيز در منابر صحبت خواهند كرد آقاى گلپايگانى هم قول مساعد داد كه در اين مورد در شهرستان قم به منبر برود و اظهاراتى بنمايد و گويا اعلاميه شديداللحنى نيز به وسيله آقاى گلپايگانى انتشار خواهد يافت.
رونوشت برابر اصل است.
اصل در پرونده ابطحىنژاد بايگانى است اين نسخه در پرونده گلپايگانى شود ٢٥/ ١١
صابرى- ٢٥/ ١١
نمايش تصوير
[١] حجتالاسلام والمسلمين مرحوم آيتاللّه حاج شيخ جواد فومنى در سال ١٣٣٠ ه ق در كربلاى معلى متولد شد و در بيت علم و تقوى پرورش يافته و مقدمات سطوح را در آنجا از مرحوم والدش و ديگران فرا گرفته و پس از آن به نجف اشرف مشرف و از محضر مرحوم آيتاللّه العظمى آقا ضياءالدين عراقى و آيتاللّه العظمى آقاى اصفهانى و آيتاللّه آقاى حاج شيخ عبدالحسين رشتى بهره جست. ايشان در سن ٢٧ سالگى در سال ١٣٥٧ ه ق كه والد ايشان فوت نمود، به تهران مهاجرت و در خيابان خراسان اقامت و به خدمات دينى و تبليغ احكام و تفسير قرآن و تشكيل جلسات مذهبى پرداخت و در اثر مبارزه قاطع با منكراتى كه از سوى رژيم ستمشاهى اشاعه مىشد، مبتلا به حوادث و طوفانها( تعقيب و مراقبت، بازداشت) از سوى مأمورين پهلوى گرديد، هيچ پيش آمدى او را از مجاهدت در تحقق اهداف شريعت مقدس اسلام خسته نكرد، به مبارزات خود همچنان ادامه داد تا سرانجام در شب ٢٣ ماه مبارك رمضان ١٣٨٤ ه ق بدرود حيات گفت، و در صحن مطهر حضرت عبدالعظيم( ع) در مقبره واقع در قسمت شرقى صحن معروف به مقبره علائى مدفون گرديد.
ر. ك: محمد شريف رازى، گنجينه دانشمندان، جلد ٦، صص: ١٦/ ١١٥-
[٢] با نزديك شدن به نيمه شعبان و تولد حضرت حجت بن الحسن( عجل اللّه فرجه) حوزههاى علميه در قم و ساير-- شهرستانها كه تا آن موقع به خاطر تبعيد حضرت امام در مناسبتهاى شادى و تولد و عيد به عنوان اعتراض و نوعى مبارزه منفى از هرگونه چراغانى، آذينبندى و جشن و سرور خوددارى مىكردند و حتى برخى از هيئتهاى مذهبى هزينه جشن خود را صرف امور خيريه مىكردند و مجلس و محفلى به عنوان جشن تشكيل نمىدادند و ائمه جماعات از رفتن به مسجد و اقامه نماز جماعت در مسجد خوددارى مىكردند و اين روند در ماه رجب و اعياد اول شعبان تا حدود زيادى رعايت شد تا اينكه در مشهد آيتاللّه ميلانى يك روز در پايان درسشان در آستانه نيمه شعبان سخنانى ايراد كرده و ضمن اظهار تأسف از مصائبى كه بر حوزهها و روحانيت وارد شده و گرفتاريهايى كه ايجاد كردهاند، سفارش كرده و ضمن اظهار تأسف از مصائبى كه بر حوزهها و روحانيت وارد شده و گرفتاريهايى كه ايجاد كردهاند، سفارش مىكند كه آقايان در نيمه شعبان به مناسبت ميلاد امام زمان( عجلاللّه فرجه) جشن بگيرند و از حاضرين در جلسه خواستند كه به شهرهاى ديگر هم اطلاع بدهند كه براى نيمه شعبان حتما جشن گرفته شود. اين اتفاق دو اثر منفى و مثبت داشت اثر اول آنكه تنگناى سياسى و بحران اجتماعى به وجود آمده براى رژيم به خاطر حركات ذكر شده شكسته شد. اثر دوم فرصتى براى مبارزين پيش آمد تا عليه رژيم تبليغات را شروع كرده آن را شدت بخشند و مردم را به مظالم آن آگاه كرده و اعتراضات به تبعيد امام را از سر بگيرند. ر. ك: خاطرات سيدعلىاكبر محتشمى، صفحه: ٤٢٦
بر همين اساس از سوى حوزه علميه قم اعلاميهاى صادر و در آن از مردم دعوت به عمل آمد كه اين روز را جشن بگيرند.
متن اعلاميه مذكور به شرح زير است:
پيام به ملت شريف ايران
يك ماه و نيم است كه دست ملت مسلمان ايران از مرجع عاليقدر و رهبر عظيمالشأن حضرت آيهاللّه العظمى آقاى خمينى مدظله العالى كوتاه است. بر سراسر كشور غم و اندوه و اضطراب و تشويق سايه افكنده بر چهرهها غبار غصه و ماتم نشسته و مردم با خشم و نفرت به دستگاه حاكمه و آنچه به آنها ارتباط دارد مىنگرند.
عيدها عزا، شاديها ماتم، قيافهها گرفته، دلها پر از غم، سينهها مملو از كينه و انزجار نسبت به دستگاه متجاوز و حاكمه است و فقط با ذكر عظمت و شجاعت و فداكارى و تيزبينى و خردمندى حضرت آيهاللّه خمينى شمعى در محافل تاريك خويش مىافروزند. مردم غيور ايران در اعياد گذشته محض اظهار خشم و نفرت نسبت به دشمنان زعيم عاليقدر شيعه حضرت آيتاللّه خمينى از برگزارى مراسم عيد خوددارى كردند، ولى فعلًا مقتضى است براى كورى چشم هيئت حاكمهاى كه عملًا از صهيونيسم طرفدارى و از عمال آنان( حزب جاسوسى بهائيت) ترويج مىكند در مورد ولادت با سعادت حضرت بقيهاللّه المنتظر ولى عصر عجل اللّه تعالى فرجه الشريف از بذل هرگونه سعى و كوشش براى بزرگداشت شعائر مذهبى و برگزارى مجالس جشن و چراغانى دريغ نفرمايند و بدين وسيله آمادگى خود را براى يك حكومت آسمانى جهانى بر پايه معارف عاليه اسلامى ابراز دارند.
ضمنا در حدود امكان از اظهار احساسات پاك و بىشائبه و وفادارى كامل نسبت به نايب بزرگوار آن حضرت رهبر عاليقدر و محبوب شيعه حضرت آيهاللّه خمينى و ابراز نفرت و انزجار دشمنان معظم له كوتاهى نفرمايند.
\J حوزه علميه قم.\E