حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٠٥ - موضوع مراجعه طلاب به منزل آيتاله گلپايگانى
شماره: ٣٠٠٤/ ٢١ تاريخ: ٢١/ ٧/ ٤٧
موضوع: مراجعه طلاب به منزل آيتاله گلپايگانى
عطف/ پيرو ٢٩٤٦/ ٢١- ٢٠/ ٧/ ٤٧
ساعت ٣٠/ ١٧ روز ١٩/ ٧/ ٤٧ تعدادى در حدود ١٥٠ نفر از طلاب حوزه علميه قم كه اكثر آنها را طلاب نجفآبادى تشكيل مىداد به تدريج در منزل گلپايگانى حاضر شدند ابتدا طلبهاى به نام شيخ عباس تهرانى خطابهاى درباره دين اسلام و تبليغ به نفع دين و مجال ندادن به دشمنان قرائت كرد و در خاتمه درباره لانه فساد و سينما و مضرات آن مطالبى ايراد نمود. سپس گلپايگانى گفت من به نوبه خودم در اين مورد به كليه مقامات قم تذكر داده و حتى از طريق تهران نيز اقداماتى به عمل آوردهام و به همين جهت ديشب با آقاى شريعتمدارى نيز تماس گرفته و به ايشان هم تذكر دادم كه اقدام نمايد. همچنين به اهالى قم به خصوص بازاريان سفارش كردهام كه از ايجاد سينما در قم اظهار تنفر كنند و از شما نيز مىخواهم كه بين مردم تبليغ نماييد تا متنفر باشند و روى خودشان را برگردانند. ضمنا در نظر داشتم فردا يعنى بيستم مهر در جلسه درس به طلاب نيز تذكر بدهم. گلپايگانى از طلاب خواست تا به منزل آقاى شريعتمدارى و ساير مراجع قم نيز عزيمت و از آنان بخواهند تا در زمينه جلوگيرى از تأسيس سينما اقدام كنند پس از پايان سخنان گلپايگانى شيخ عباس تهرانى گفت آقا ما چند روز قبل با عدهاى از فضلاء قم دور هم بوديم و اين جريان در آنجا مطرح گرديد و آقايان فضلا از من خواستند در اين مورد تحقيق كنم و پس از تحقيقات لازم براى من ثابت شد كه شخصى به نام على بشارتيان مؤسس سينما است شيخ عباس افزود يكى از دوستانم كه در پيشاهنگى قم عضويت دارد به طور خصوصى به من گفت كه دانشآموزان و پيشاهنگان قم از فرماندار تقاضا كردند تا در قم سينما ساخته شود فرماندار به آنان اعلام نمود كه تا به حال سه نفر از اهالى قم جهت اخذ پروانه ساختمان سينما نزد وى رفته اما تقاضاى آنان را رد كرده است لكن با تقاضاى بشارتيان موافقت نموده تا ببيند
نمايش تصوير