حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٣٢ - موضوع اظهارات آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٢٠/ ٣/ ٤٧
به: ٣١٦ شماره: ١١١٩/ ٢١
موضوع: اظهارات آيتاله گلپايگانى
ساعت ٣٠- ١٧ روز فوق شيخ ياسرى[١] كه از علماى تهران مىباشد به اتفاق سه نفر ديگر در اندرونى منزل گلپايگانى با وى ملاقات نمودند ياسرى ضمن بحث خطاب به گلپايگانى گفت شما تاكنون راجع به موقوفات چه اقدامى به عمل آوردهايد گلپايگانى پاسخ داد من در اين مورد از آقاى عصار سئوال كردم كه براى چه منظورى اين همه موقوفات را در اختيار گرفتهايد او جواب داد كه تبديل به احسن مىكنيم همچنين نامهاى براى شاهنشاه آريامهر نوشتم و ايشان نسبت به رؤساى امور تندى كردند. ضمنا به آقاى عصار متذكر گرديدم چنانچه قصد اصلاح حوزه علميه را داريد ما خودمان بهتر از شما مىتوانيم اين كار را انجام دهيم زيرا شما مىخواهيد از يك نفر نظير محسن اشراقى آيتاله بسازيد و آن گاه در رأس امور بگذاريد كه كسى خريدار آن نباشد اگر يك نفر مثل مرحوم حاج شيخ عبدالكريم و يا آيتاله بروجردى انتخاب مىكرديد ما نيز تابع آن مىشديم ولى هر طلبهاى كه از سازمان دينى اوقاف به شهرستانها و يا دهات اطراف وارد مىشود كسى به آنان اعتنا نمىكند و مورد احترام مردم نيستند ما هم دستور دادهايم شهريه اينگونه طلاب را قطع كنند و چنانچه كسى نيز به آنها وجهى از بابت سهم امام بدهد و نزد ما بياورند قبول نمىكنيم و بايد به صاحبش برگردانند لكن مردم با آغوش باز از نمايندگان ما استقبال مىكنند و وجوهات خود را با ميل و رغبت به آنان مىپردازند و ما هم تا سر حد امكان به اين افراد كمك مىكنيم و احتياجى هم به موقوفات نداريم زيرا من شخصا در اراك. اصفهان. سمنان. شهررى و ساير شهرستانها شهريه مىدهم و طلبه تربيت مىكنم شيخ ياسرى سپس درباره آزمايش طلاب از گلپايگانى سئوال نمود مشاراليه اظهار داشت ما تا به حال قبول نكردهايم كه دولت در امر امتحان طلاب دخالت نمايد زيرا
نمايش تصوير
[١] مرحوم آيتاللّه حاج شيخ محمود ياسرى فرزند مرحوم حجهالاسلام حاج ملاعباس ياسرى در حدود سال ١٣٠٦-- هجرى قمرى در تهران به دنيا آمد. پس از خواندن مقدمات و ادبيات و سطوح عالى در خدمت مرحوم آيتاللّه حاج شيخ باقر معزالدوله از محضر مرحوم آيتاللّه العظمى حاج شيخ عبدالنبى نورى استفاده در علوم معقول و منقول نموده و از محضر عالم ربانى مرحوم حاج سيد عبدالكريم لاهيجانى فيض برده است. وى از علماى با تقوى و فضيلت و مورد وثوق و توجه مردم تهران بود و در مسجد ارك كه از مساجد معروف تهران است اقامه جماعت مىنمود.( ر. ك: گنجينه دانشمندان، محمد شريف رازى، جلد چهارم، صفحه ٥٩٣ تا ٥٩٧) وى به دستور مرحوم آيتاللّه بروجردى امامت مسجد ارك تهران را پذيرفته و حدود ١٢ سال در آن مسجد به امامت و هدايت و ارشاد مردم اشتغال داشت. آيتاللّه ياسرى در اوايل سال ١٣٥٣ دارفانى را وداع گفت.