حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٣٣ - موضوع اظهارات آيتاله گلپايگانى
امتحانى كه ما از طلاب به عمل مىآوريم خيلى عميقتر از دوره مرحوم شيخ عبدالكريم است و اغلب طلاب از بدو ورود به حوزه در اختيار ما هستند و به نحو مطلوب تربيت مىشوند و حاج آقا مهدى (مهدى گلپايگانى) نيز نهايت مراقبت را از آنان به عمل مىآورد. همين قدر بدانيد يكى از طلابى را كه به خدمت سربازى اعزام داشتهاند اظهار مىكرد من در عرض سال ممكن بود يك نفر را هدايت كنم لكن حالا در سربازخانه عدهاى را هدايت كردهام گلپايگانى افزود كه به خانواده طلابى كه به خدمت اعزام مىشوند كمك مىكنم و وضع آنها تأمين است وى در خاتمه اضافه كرد [ناخوانا] آقاى عصار تبديل به احسن مىكند آيا اقدام آنها خوبست يا اينكه تربيت اهل علم كه ما انجام مىدهيم ما بدون تشريفات طورى رفتار مىكنيم كه اين همه اهل علم بدون اينكه كسى در رأس آنها قرار بگيرد عالم و دانشمند بار مىآيند نه آنكه مثل محصلين ديگر با اين وضع فرهنگ تربيت شوند و آخرالامر يك زن تكليف علماء را تعيين كند ساعت ٣٠- ١٨ ياسرى به اتفاق همراهان خود از منزل گلپايگانى خارج و گويا به تهران مراجعت نمودند.