حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٩٨ - موضوع وصول ١٧٣٥ كشف ٢٠٣٠ كاشف ٢٠٠
______________________________
-
فرستنده: تهران. شهباز. غياثى. مسجد امام موسى بن جعفر. سعيدى.
به عرض مىرساند. در ملاقاتى كه اخيرا از زندانيان قصر نمره ٤ نمودم، راجع به چند امر تقاضا كردند به عرض برسانم.
١- روز ميلاد پيغمبر اكرم [ص] را از رسميت انداختند و چشم جميع مخالفين اسلام را روشن كردند با اينكه روز ميلاد مسيح با آن عظمت در دنيا برگزار مىشود و حتما شنيدهايد كه در ايران هم جشن گرفته مىشود.
٢- روز كارگر را رسمى كردند و روز ملى شدن صنعت نفت را از رسميت انداختند و زمزمه هست كه روز نجات آذربايجان را هم از رسميت بيندازند و تمام اينها بوى كمونيستى مىدهد.
٣- كرارا تا به حال از تلويزيون مجلس مباحثهاى نمايش مىدهند بين مسلمانان و مسيحى و بهائى و طورى است كه مسلمانان دائما محكوم شده و استدلالش ضعيف شمرده مىشود و اين طور تيشه به ريشه اسلام مىزنند. آنها و جميع مسلمين تقاضا دارند راجع به اين امور اقدام بفرمائيد.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: موضوع ارسال نامه صحت دارد و فتوكپى آن در ساواك موجود است و به نظر مىرسد فرستنده نامه (سعيدى) پيشنماز مسجد امام موسى بن جعفر باشد و مىبايست براى اثبات اين موضوع به نحو غير محسوس جهت شناسائى سعيدى تحقيقات لازم به عمل آيد.
نظريه امنيت داخلى: از نويسنده پيشينهاى موجود نيست و به نظر مىرسد كه مطالب مندرجه در نامه مشاراليه تحريكآميز بوده و بايستى پس از شناسائى تذكرات لازم به نحو مقتضى به نامبرده داده شود.