حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٤ - موضوع اعلاميه گلپايگانى
از: قم تاريخ: ١٣/ ٤/ ٤٢
به: ساواك تهران
تيمسار رياست ساواك عصر روز ١٢/ ٤/ ٤٢ جناب آقاى هيراد[١] رئيس دفتر مخصوص دربار شاهنشاهى با اتومبيل به قم وارد پس از زيارت حرم حضرت معصومه در ساعت ١٧٣٠ با آيتاله گلپايگانى ملاقات و سپس به تهران عزيمت نمودند.
در گزارش روزانه درج شود ١٤/ ٤/ ٤٢
مفاد تلگرام بالا بلافاصله تلفنا به عرض رياست ساواك رسيد ١٣/ ٤
افسر نگهبان- حمزهلو
نمايش تصوير
[١] ميرزا رحيمخان فقيه كه بعدا به هيراد تغيير نام داد، در سال ١٢٦٨ ش در قريه« شكركوه» از توابع حوزه كلاردشت متولد شد وى تحصيلات خود را از مكتب خانههاى قديم شروع، سپس به تهران مهاجرت كرد و در مدرسه سپهسالار اقامت گزيد، وقتى مجلس شوراى ملى از طرف محمدعليشاه به توپ بسته شد ناچار به كلاردشت بازگشت و بعد از آرام شدن اوضاع دوباره به تهران برگشت، در سال ١٣٢٨ قمرى از طرف سپهسالار رييس الوزراء و وزير جنگ وقت به خدمت وزارت جنگ پذيرفته شد، در وزارت جنگ به رياست شعبه محرمانه و مرموزات برگزيده شد، بعد از كودتاى ١٢٩٩ هيراد در وزارت جنگ ترقى مقام يافت و به معاونت رسيد و به مدت ٥ سال در اين پست مشغول كار بود، در سال ١٣٠٤ به همراه رضاخان به دربار شاهنشاه منتقل شد و به رياست شعبه مرموزات دفتر مخصوص شاه منصوب شد.
و پس از طى مراحل معاونت و كفالت در سال ١٣٣١ به رياست دفتر محمدرضا پهلوى منصوب گرديد.