حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥ - موضوع مخالفت روحانيون با شركت نسوان در انتخابات
______________________________
-
سرسپردگى خود را به اربابان خارجى به اثبات رسانند. شاه براى سر پوش گذاشتن به
سياستهاى غير قانونى خود به دولت علم مأموريت داد در جهت تكميل مقدمات اجرائى
سياستهاى جديد، انتخابات مجلس بيست و يكم را برگزار كند، و اصلاحات انجام يافته در
آئين نامه اجرائى قانون قديم انتخابات را، اجرا نمايد، البته سياست آن انحلال و
اين افتتاح چيزى جز اين نبود كه مجلس جديد مىبايست موافق سياستهاى جديد و تابع بى
چون و چراى شاه باشد، لذا انتخابات دوره بيست و يكم مقدمات را در نهم شهريور ماه
١٣٤٢ تحت عنوان «كنگره آزاد زنان و آزاد مردان تشكيل و ليست نمايندگان مجلسين را
اعلام نمود». اين بار نيز دولت رسما انتخابات را به «انتصابات» تبديل كرد. براى
نشان دادن آغاز دوران جديد چند كرسى نيز به زنان داده شد. شاه طى دستورى
كارگردانان اصلى انتخابات دوره بيست و يكم را تحت عنوان كميته سه نفره مركب از علم
نخست وزير و مجرى انتخابات) حسنعلى منصور (نخست وزير آينده) و فردوست (رئيس سازمان
بازرسى شاهنشاهى و رييس دفتر ويژه شاه) منصوب و مأمور بررسى صلاحيت افراد براى
مجلس و انتخاب نهايى آنها شدند.
علاوه بر اين، انتخابات كذائى شاه در جوّ حكومت نظامى و در فضايى برگزار شد كه رعب و وحشت بر همه جا سايه افكنده و رهبران واقعى مردم در بازداشتگاهها به سر مىبردند، هر چند دولت سعى كرد تا با تبليغات گسترده وضعيت را عادى نشان داده، اين گونه وانمود كند كه انتخابات در فضاى آزاد برگزار مىشود، در ٢٦/ ٦/ ٤٢ مطبوعات وابسته به رژيم نوشتند «براى اولين بار در تاريخ مشروطيت در ايران، امروز، زنان در كنار مردان به پاى صندوقهاى رأى رفتند» با همه اينها طوفان اعتراضات اين بار نيز وزيدن گرفت، مراجع عاليقدر و هميشه بيدار، و روحانيون و گروههاى مختلفى از مردم مسلمان و هميشه در صحنه، انتخابات را تحريم و با صدور اعلاميههاى متعدد و برگزارى جلسات و ميتينگها اعتراضات قاطع خود را در خصوص برگزارى انتخابات فرمايشى اعلام نمودند.
به برخى از گزارشهاى ساواك و اعلاميههاى صادره در آن مقطع تاريخى، توجه فرماييد:
شماره: ١٢٥٣٢/ س ت تاريخ: ٧/ ٦/ ٤٢
موضوع: روحانيون
برابر اطلاع نامهاى از طرف كارگران مشهد براى آقاى ميلانى نوشته شده كه در آن در مورد چگونگى شركت آنها در انتخابات از نامبرده استعلام شده است آقاى ميلانى در پاسخ گفتهاند كه شركت در انتخابات اين دوره جايز نبوده و بر هر فرد مسلمان لازم است كه در صورت امكان از دادن رأى خوددارى كند و خوشبختانه مردم چنان هوشيار شدهاند و با تمام مراقبتهاى ظالمانه دستگاه دولت باز هم جلساتى در مورد همصدا بودن با روحانيون تشكيل مىدهند.
ضمنا شيخ خالقى طلبه مدرسه عباسقلىخان مشهد در پاسخ اين سئوال كه آيا از جلسات نتيجهاى حاصل مىشود يا خير و چه جلساتى كاملًا بر عليه دستگاه كار مىكند اظهار داشته است به طور كلى منظور از اين جلسات تغيير دادن رژيم است كه آنهم مسلما عملى خواهد شد چون از قديم بنياد مشروطيت را علماء گذاشتند و بايد اصلاح آنهم بدست علماء باشد.
اعلاميه مراجع ديگر
شماره: ١٦٧٢/ بخش ٣١٢ تاريخ: ٢/ ٦/ ٤٢
موضوع: فعاليت روحانيون براى انتخابات
اطلاع رسيده حاكى است آيتاللّه ميلانى- شريعتمدارى- قمى- محلاتى- مرعشى نجفى و خمينى علاوه بر تماس و مذاكراتى كه در مورد نقش آينده روحانيون دارند بوسيله تلفن با آيتاللّه بهبهانى در تماس هستند و غير از اعلاميههائى كه از طرف نجفى- ميلانى و شريعتمدارى درباره تحريم انتخابات صادر گرديده تصميم مهم ديگرى اتخاذ نشده و فقط اعلاميه ديگرى مجددا تهيه كردهاند و در نظر دارند براى چاپ به قم يا اصفهان بفرستند كه مضمون آن مربوط به اعتراض به ميتينگ و تظاهرات و فعاليتهاى انتخاباتى اخير در تهران و شهرستانها است و در آن هر يك از اين مطالب تشريح و تفسير كرده و نوشتهاند اين اقدامات هيچيك از طرف ملت ايران و مردم مسلمان نيست و مردم مسلمان با اين اقدامات مخالف هستند و اين اعمال با پول و زور دولت انجام مىشود و از اين قبيل مطالب در اين اعلاميه ذكر گرديده است و در-