حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٩٧ - موضوع حاج شيخ محمدرضا صالحى
٧- اكثر وقت خودش را صرف ديد و بازديد و مطالعه امور مسجد مىنمايد.
٨- به كنسولگرى ايران مراجعه و با آقاى نژاد مدتى صحبت نموده است.
٩- چند روز قبل از اينكه به نيويورك عزيمت نمايد به منزل دكتر بقائى مراجعه نموده و تا سفارش كتبى جهت يكى از اعضا حزب در آمريكا صادر نمايد.
توضيح منبع: برنامه شيخ اين است كه مطالعه نمايد به حوزه علميه قم گزارش نمايد و مسجدى درست كند و مدت ٢ ماه خودش بماند و بعد برود ايران اگر شخصى در اين مدت پيدا شد كه مسجد را اداره كند وگرنه از ايران حوزه علميه قم يك نفر را خواهند فرستاد.
اما كار شيخ به اين سادگى نيست. حتما به جائى غير از حوزه علميه قم بستگى دارد، زيرا حوزه علميه قم پول ندارد و طلبهها گرسنه هستند نان شب ندارند چطور شده يك دفعه به فكر اسلام آن هم در نيويورك در بين يك عده دانشجوى بىدين افتادهاند. لذا بايد كاسهاى زير نيم كاسه باشد. تمام حرفهاى شيخ راجع به حوزه علميه قم و مدارك او و نمايندگى او و مكاتبات او با آيتاللّه گلپايگانى بى اساس است. فقط براى گم كردن راه هست.
قطعا شيخ نمايندگى از جانب ديگرى دارد و حوزه علميه قم بهانه است. شايد از جانب عربها باشد ولى شواهدى موجود نيست كه از جانب عربها باشد شايد از جانب خمينى باشد. شيخ آدم نسبتا باسوادى است ولى انگليس نمىداند و اين خودش بزرگترين عيب كار است.
ابدا نه كسى را درست مىشناسند و [ناخوانا] نيويورك را بلد نيست چون تازه وارد است دو سال طول مىكشد تا راه خودش را پيدا كند.
از خودش بدگمان است و وحشتزده است و هرجا مىرسد مىگويد آقا من نماينده حوزه علميه
نمايش تصوير