حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧١٢ - موضوع آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٢٧/ ٧/ ٤٧
به: ٣١٦ شماره: ٣٠٧٧/ ٢١
موضوع: آيتاله گلپايگانى
ساعت ١١ صبح روز ٢٥/ ٧/ ٤٧ طبق دعوت قبلى آيتاله گلپايگانى چند نفر از وعاظ معروف قم از جمله مرتضى برقعى واعظ. سعيد اشراقى. على آقا روحانى. كاظم طاهرى. محمد دستمالچى و برادرش آقاى صادقى. محدثزاده. صابرى اراكى. كوثريان و پسرش. مظاهرى در منزل وى حضور به هم رسانيدند ابتدا گلپايگانى گفت چون آقايان اين روزها مجلس دارند بد نيست بدانند كه ما اقداماتى جهت كمك به زلزله زدگان به عمل آورده و در آينده نيز فعاليت خواهيم كرد كه بهتر است حاج آقا مهدى برايتان تشريح نمايد سپس سيد مهدى گلپايگانى ضمن بيان اقدامات خود در منطقه آسيب ديده اظهار داشت مردم منطقه زلزله زده فعلًا از نظر پوشاك و لوازم ضرورى بىنيازند لكن چون آنها اغلب صاحب مزارع زعفران. تلفن و اتومبيل بوده و فعلًا دستشان از تمام آنها كوتاه شده است مىبايست به نحوى به ايشان كمك شود كه سبب ناراحتى آنان نگردد زيرا عموما افراد منيعالطبع هستند سيدمهدى ضمن انتقاد از اقدامات مأمورين شير و خورشيد سرخ گفت آنها همه چيز را در انبارها ذخيره كردهاند لكن مردم از گرسنگى تلف مىشوند و از وعاظ خواست تا به مردم متذكر شوند كه از دادن كمك وسيله شير و خورشيد خوددارى نمايند و كمكهاى نقدى يا جنسى خود را در قم وسيله آيتاله گلپايگانى و در محل توسط آقاى مرواريد (يكى از ائمه جماعت خراسان) بين زلزله زدگان توزيع نمايند وعاظ پاسخ دادند كه صلاح نيست اقدامات شير و خورشيد را نكوهش كنيم و چنانكه فقط كمكهاى شما را بازگو نمائيم ساير علما از اين امر ناراحت خواهند شد.
نمايش تصوير