حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧١ - جواب حضرت آيتاله العظمى آقاى گلپايگانى مدظله العالى به نامه حضرت آيهالله تهرانى كه براى ٥٢ نفر از علماء اعلام ارسال داشته بودند
دنياى امروز در مملكت اسلامى و كشورى كه هزاران فرد تحصيل كرده و عالم دارد عقايد پوسيده چند هزار ساله پذيرفته نمىشود و اين روش در هر جاى دنيا ايجاد ناراحتى مىكند مردم هر چه متمدنتر باشند عكسالعملشان در برابر اين وضع شديدتر است.
در اين مدت اگر چند روزى مختصر هيجان عمومى تخفيف مىيافت اقدام تازه يا حرف تازه مىزدند تا هيجان رفع نشود تا بالاخره به حريم مقدس روحانيت عملًا تجاوز كردند و حضرات آياتاللّه آقاى خمينى و آقاى قمى و آقاى محلاتى و ساير علما و وعاظ را دستگير و آن حوادث اسفناك و قتل مسلمانان بيگناه را كه از فرط علاقه بدين تحريك و تهييج شده بودند به وجود آوردند و تظاهرات عميق و بىشائبه مردم نشان داد كه كاسه صبر و تحملشان لبريز شده است در اين فاجعه ملت ايران در درياى مصيبت غرق شد و اگر چه عمال دستگاهها خواستند با اعمال وحشيانه خود تظاهرات واقعى ملت را لكهدار نمايند و مسلمانان را به خرابكارى و اخلالگرى متهم نمايند اما ملت ايران هوشيار و از حقايق امور و صحنههايى كه به دست دشمنان مملكت ايجاد مىشود آگاه است و به اين تبليغات توجه نمىكند و به هر حال اعمال خلاف شرع و غير انسانى به حساب ملت مسلمان گذاشته نمىشود. اكنون هم مصادر امور رويه خود را تعقيب دارند و با تبليغات مىخواهند مردان خدا را به اتهامات آلوده سازند. اين رجالى كه در بازداشتند كسانى نيستند كه از تهمت ارتباطات با اجنبى و هر افتراء ديگر دامان قدس و تقوايشان آلوده گردد مردم اجنبى پرستها را مىشناسند. آنها كه شب و روز با اجانب در تماس هستند و از پشتيبانى بيگانه برخوردارند علماء نيستند، علماء در مقام و منصبى كه هستند به كمك اجنبى حاجت ندارند اجانب آنها را روى كار نمىآورند. به آنها قرض و كمك نمىدهند، معادن و ثروت مملكت را از آنها نمىخواهند، روحانيت تحت نظر مستشاران بيگانه اداره نمىشود تا با آنها مربوط باشند، آنها كه نوكر اجانب هستند كسان ديگر هستند و ملت آنها را خوب مىشناسد.
خيلى جاى تأسف است از اين همه اعلاميههاى منطقى كه از ناحيه مقامات روحانى صادر شد يكى در روزنامهها نوشته نشد.
در خاتمه اعلام مىكنم ما براى حفظ استقلال مملكت شيعه و حمايت از دين همه گونه مصيبت را استقبال مىكنيم و به آنها كه مىگويند روحانيت نبايد در سياست دخالت كند اعلام مىكنم كه دين ما دين اسلام و سياست ما سياست اسلامى است و مسلمان از سياست و نظارت در امور