حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٩٧ - موضوع اظهارات محمدعلى اجتهادى
رونوشت گزارش خبر شماره ٢٠٢٥/ ٢١- ١٩/ ٧/ ٤٧ منبع ١٣٦١
موضوع: اظهارات محمدعلى اجتهادى
پيرو ٢٥٧٩/ ٢١- ١١/ ٧/ ٤٧
محمدعلى اجتهادى كه از نزديكان آيتاله گلپايگانى است و به اتفاق سيدمهدى گلپايگانى جهت كمك به زلزله زدگان به خراسان عزيمت كرده بود ساعت ١٠ صبح روز ١٧/ ٧/ ٤٧ پس از مراجعت از مشهد در اندرون منزل گلپايگانى با حضور ناصر مكارم شيرازى و چند نفر ديگر اظهار داشت در منطقه زلزلهزده مردم مىگفتند كه تاكنون از طرف شير و خورشيد سرخ هيچگونه كمكى نسبت به آسيب ديدگان به عمل نيامده و فقط از طرف علما و هيئت امدادى روحانيون كمكهايى صورت گرفته است و اين كمكها دو ساعت بعد از وقوع زلزله به عمل آمده در صورتى كه افراد شير و خورشيد پس از ٦ روز خود را به منطقه رساندند. اجتهادى افزود كه هوا در منطقه آسيبديده فوقالعاده سرد است و اغلب شهرها يخ بسته و هر شب چندين بچه از سرما تلف و مردم احتياج مبرم به چادر زمستانى و پتو و لحاف دارند و به همين جهت آقايان على شاكرى و سيدمهدى در خراسان ماندند تا لااقل تعداد هزار تخته چادر زمستانى تهيه و در اختيار آسيب ديدگان بگذارند اجتهادى ضمن اظهار عدم رضايت از اقدامات مسئولين شير و خورشيد افزود كه مأموران اعزامى شير و خورشيد هيچ كارى ندارند و به وضع آسيب ديدگان رسيدگى نمىنمايند ضمنا عدهاى از طرف حسينيه ارشاد به منطقه آمده بودند كه براى اهالى حمام بسازند لكن مسئولين نقشه ساختمان نمىدادند و مردم به ما التماس مىكردند كه از مسئولين بخواهيم تا نقشه خانه و حمام را در اختيار خود اهالى بگذارند تا آنان شخصا اقدام به ساختن منازل كنند و اهالى مىگفتند كه ما به خير و كمك دولت اميدى نداريم و بهتر است برايمان شر نشوند. اجتهادى اضافه كرد هنگامى كه آقاى نخست وزير براى بازديد به منطقه زلزله زده رفته
نمايش تصوير