حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٨٤ - رياست محترم سازمان امنيت و اطلاعات شهرستان قم
______________________________
-
حاج سيدمهدى گلپايگانى، پيگير امور اجتماعى و فرهنگى معظماليه بوده است، همواره
مورد غضب ساواك قرار داشته است. براى نمونه به گزارشهاى ساواك در اين خصوص توجه
فرماييد:
از: قم تاريخ: ١٢/ ٢/ ٤٧
به: كل سوم ٣١٦ شماره: ٧٨٢/ ٢١
ساعت ٢٢ روز (فوق ندارد) سيد مهدى گلپايگانى با آقاى رضوانى رئيس هيئت ممتحنه كه از تهران جهت برگزارى امتحانات نهائى ششم متوسطه به قم آمده تماس و به طور بىادبانه درباره موارد زير صحبت نمود.
١- چرا دختران و پسران در يك سالن با هم امتحان مىدهند.
٢- چرا بعضى دختران بدون حجاب در سالن ننشستهاند.
٣- چرا زنها در سالن امتحان مراقب امتحانات هستند.
آقاى رضوانى در پاسخ اظهار داشت اين صحبتها را با رئيس فرهنگ بكنيد زيرا من رئيس هيئت ممتحنه هستم. سيدمهدى گفت وى گوشش به اين كارها بدهكار نيست.
در بولتن درج گردد ١٣/ ٣
در بولتن درج گرديد ١٣/ ٣
آقاى اوانى- خبر جهت درج در بولتن تهيه شود- بايگانى شود ١٣/ ٣
١٩/ ٣/ ٤٧
١- از: ساواك قم تاريخ: ٧/ ٨/ ٤٧
به: مديريت كل اداره سوم ٣١٦ شماره: ٣١٦٥/ ٢١
درباره: اقداماتى كه از طرف سيد مهدى گلپايگانى براى جلوگيرى از رژه دختران در چهارم آبان به عمل آمده
در تاريخ ٣/ ٨/ ٤٧ تلفنا با آقاى فرماندار تماس و درباره عدم شركت دختران در جشن فرخنده ميلاد مسعود اعليحضرت شاهنشاه آريامهر مذاكره و اظهار داشته كه از طريق تهران اقداماتى نمودهاند كه مراسم رژه دختران حذف شود و در اين مورد برنامهاى برگزار نشود.
٢- صبح روز چهارم آبان سيد مهدى با معاون فرماندارى تلفنى مذاكره و اظهار داشته كه ما به وسيله شخصى با آقاى وزير دربار تماس حاضر و فرمودند در مورد عدم شركت دختران در رژه چهارم آبان دستور دادهاند و وسيله همان شخص با سازمان مركزى و سرهنگ آگه دل مذاكره شده و شما به آقاى فرماندار بگوئيد.
٣- ساعت ١٢ روز چهارم آبان سيد مهدى گلپايگانى تلفنى با رئيس فرهنگ مذاكره و درخواست مىكند كه دخترها رژه بروند ولى در يك دبيرستان مخصوص كه مردم هم به عنوان مدعو نباشد رئيس آموزش و پرورش در پاسخ مىگويد تصميم رژه دختران در دبيرستان حكيم نظامى در شوراى فرماندارى گرفته شده و خود بنده هم موافقت كردهام وى اظهار مىكند كه با وزارت دربار تلفنى تماس حاصل شده كه به سازمان مركزى امنيت دستور دادهاند و سازمان مركزى هم به ساواك قم اطلاع و دستور خواهد داد و ساواك قم هم به شما خواهند گفت كه رژه دختران نباشد.
به استحضار مىرساند كه چون تحريكات سيد مهدى هر لحظه افزايش مىيافت و اولين سالى بود كه تصميم رژه دختران دبيرستانى در مراسم چهارم آبان در دبيرستان حكيم نظامى گرفته شده بود براى جلوگيرى از وقوع هر نوع حوادث احتمالى گذشته از شركت كليه كارمندان و مأمورين ساواك وسيله شهربانى نيز كليه ميدان ورزش و اطراف و جوانب تحت كنترل و مراقبت و از پادگان منظريه در اين مورد كمك و نيز برنامهاى وسيله سربازان پادگان انجام و با فرمانده پادگان مذاكره تا در صورت بروز حوادثى به موقع جلوگيرى بعمل آيد.
به استحضار مىرساند كه مراسم رژه و دو و ميدانى دبستانها و دبيرستانهاى دخترانه و پسرانه و پيش آهنگان تحت نظر آموزش و پرورش و تربيت بدنى در مقابل هزاران تماشاچى زن و مرد با اشتياق و علاقه وافر تماشاچيان و احساسات بىشائبه آنان نسبت به شاهنشاه آريامهر با نظم خاصى عملى ولى به عرض مىرساند كه سيد مهدى گلپايگانى در هر مورد-