حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٨ - جواب حضرت آيتاله العظمى آقاى گلپايگانى مدظله العالى به نامه حضرت آيهالله تهرانى كه براى ٥٢ نفر از علماء اعلام ارسال داشته بودند
متن نامه تاريخى حضرت آيتاللّه العظمى آقاى گلپايگانى مدظله العالى كه به مناسبت واقعه روز ١٥ خرداد ١٣٤٢ به صورت اعلاميه در داخل و خارج كشور هزاران نسخه منتشر گرديد و جنايتهاى حكومت محمدرضا پهلوى را آشكار ساخت.
جواب حضرت آيتاله العظمى آقاى گلپايگانى مدظله العالى به نامه حضرت آيهاللّه تهرانى كه براى ٥٢ نفر از علماء اعلام ارسال داشته بودند
بسمالله الرحمن الرحيم
تهران حضرت آيهاللّه آقاى حاج ميرزا عبداللّه تهرانى دامت بركاته
مرقوم شريف مبنى بر تسليت و تأسف از فجايع اخيره مخصوصا مصيبت جبرانناپذير بازداشت حضرت آيتاللّه خمينى و ساير آيات و علماء و وعاظ محترم دامت بركاتهم و قتل مسلمانان بيگناه واصل و موجب مزيد امتنان گرديد.
اناللّه و انا اليه راجعون. اين پيشآمدهاى ناگوار عموم را عزادار و از هر مسلمانى سلب راحتى و همه را نسبت به آينده اسلام و مذهب تشيع شديدا نگران ساخته است. در اين چند ماهه گذشته روحانى بر حسب تكاليف شرعيه و مسئوليتى كه در مقابل خداوند متعال به عهده دارد در مورد تصميمات خلاف شرع نصايح و اعتراضاتى كرد. هيئت حاكمه با اينكه شرعا و قانونا مكلف است به تذكرات علماء و مراجع توجه كند، و نظر آنان را در مورد القاء مقررات خلاف شرع تأمين نمايد. از ابتدا به مخالفت و بىاعتنايى به فتاوى مراجع دينى شروع نمود حقير مكرر عواقب سوء اين رويه را تذكر دادهام متأسفانه مؤثر نشد و به تحقير مقامات روحانى و مظاهر دين اسلام پرداختند و حوادث بعد و توهيناتى كه ضمن نطقها و مصاحبهها و به وسيله مطبوعات و راديو از روحانيت كردند، نگرانىها را تشديد كرد و مردم را به منويات هيئت حاكمه نسبت به
نمايش تصوير