حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٧٢ - درباره ملاقات فرماندار قم با روحانيون
دهد كه مردم در تسليم و اهداى هدايا و نحوه تقسيم آنها آزاد باشند. آيتاله گلپايگانى در خاتمه اظهار داشته قرار است در شهرستان قم سينما[١] بسازند و شايع است سازمان امنيت عامل ساختن آن مىباشد. اگر چه تأسيس سينما با عكسالعمل مخالفين نيز روبرو نشود معهذا اين عمل فىنفسه خوب نيست و مأمورين دولت اوامر شاهنشاه آريامهر را دائر بر عمران شهرها درك نكردهاند و بايستى موقعيت و اوضاع محلى نيز در نظر گرفته شود.
فرماندار قم در پاسخ گلپايگانى در مورد ايجاد سينما اظهار بىاطلاعى نموده است.
نظريه:
اظهارات روحانيون مبنى بر عدم كمك مردم به آسيب ديدگان به علت دخالت شير و خورشيد و يا تقسيم اعانات توسط هيئت مخصوص مبتنى بر اصل كلى تخطئه اقدامات اساسى از طرف آنان است كه با اشاعه اين قبيل شايعات و موجه جلوه دادن اعمال خود موقعيت خويش را بين مردم مستحكم مىكنند و آنچه بر خلاف گفتههاى آنان را ثابت مىكند كمك بىدريغ مردم از طريق جمعيت شير و خورشيد و يا انجمنهاى خيريه ديگر مىباشد.
ضمنا طى چند سال اخير از طرف افرادى جهت احداث سينما در شهرستان قم اقداماتى به عمل آمده ليكن هر بار با مخالفت شديد روحانيون مواجه شده و هم اكنون نيز كه اين تصميم به مرحله عمل نزديك شده مجددا نغمههاى مخالفى از طرف روحانيون به ويژه آيتاله گلپايگانى كه نفع شخصى خود را در اين گونه اقدامات مىبيند شنيده مىشود و چنانچه ترتيبى داده شود كه مقامات مربوطه به نحو غيرمحسوس از مؤسسين سينما در قم پشتيبانى نمايند شديدا به موقعيت و نفوذ آنان لطمه وارد خواهد ساخت.
مراتب استحضارا معروض گرديد.
نمايش تصوير
[١] در سال ١٣٤٧ فردى به نام بشارتيان، با حمايت رژيم براى در هم شكستن روحيه مبارزين مذهبى و وارد ساختن-- ضربهاى بر پيكره حوزه علميه قم، تصميم به ساختن سينماى مدرن و مجهز در شهرستان مذهبى قم مىگيرد و در ٢٩ آذرماه سال ١٣٤٨ آغاز به كار كرد. اين سينما كه اولين سينماى شهر قم بود پس از تأسيس و راهاندازى آن، شهيد سيدعلى اندرزگو( با نام مستعار شيخ عباس تهرانى) با جمع كردن عدهاى از طلاب، حركت اعتراضآميزى را شروع مىنمايد و براى اعلام انزجار از ساخت سينما و به صورت جمعى به بيت مراجع تقليد حضرت آيتاللّه گلپايگانى و شريعتمدارى مىروند و شهيد اندرزگو اقدام به سخنرانى مىنمايد. عليرغم اقدامات و تلاشهاى انجام شده، اين سينما ساخته مىشود تا اينكه گروهى كه به نام گروه عباسآباد مشهور مىشود با كمك سيدعلى اندرزگو سينماى مذكور را منفجر مىكنند و در نتيجه براى هميشه از كار مىافتد. گفتنى است كه انفجار سينما به علت جلوگيرى از اشاعه فساد و فرهنگ ضداسلامى بود. و در زمانى انجام شد كه هيچگونه ضرر جانى و مالى متوجه همسايگان و يا كاركنان شاغل در آنجا نگرديد.
ر. ك: سردار سرافراز شهيد حجهالاسلام سيدعلى اندرزگو، مركز بررسى اسناد تاريخى وزارت اطلاعات. ص نوزده و هفت هزار روز انقلاب اسلامى، جلد اول. صفحه ٣٨٣