حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٢٣ - موضوع موقوفات عام
از: قم تاريخ: ٢٣/ ٢/ ٤٧
به: كل سوم شماره: ٥٢١
چون اخيرا آقاى عبدالوهاب اقبال[١] به سمت توليت آستانه قم تعيين گرديده شايع است وى جزو دراويش مىباشد. بدين جهت تابنده گنابادى رهبر دراويش پيغامى براى ابوالفضل مصباح توليت سابق فرستاده و از او خواسته كه رضايت خود را با انتخاب آقاى اقبال به اين سمت اعلام تا از نظر شرعى مانعى متوجه آقاى اقبال نشود ليكن ابوالفضل مصباح به اين پيغام پاسخ مثبت نداده است. همچنين اخيرا آقاى گلپايگانى با آيتاله شريعتمدارى ملاقات و اعلام نموده چون آقاى اقبال درويش است و پس از ورود به قم در ترويج مسلك دراويش فعاليت خواهد كرد و اين امر سبب بروز اختلاف و دو دستگى بين مردم مىشود لذا بهتر است به نحو مقتضى از آمدن وى به قم جلوگيرى به عمل آيد. آقاى شريعتمدارى پاسخ داده قصاص قبل از جنايت نبايد كرد و چنانچه پس از ورود آقاى اقبال به قم وى در اين مورد فعاليت نمود به موقع مراتب را به عرض شاهنشاه آريامهر رسانيده و تقاضاى تعويض او را مىنمائيم مقرر فرمائيد اوامر عالى را در اين مورد ابلاغ فرمايند.
مهران.
رونوشت برابر اصل است اصل در پرونده ٢١٥١٤٠ مىباشد
در پرونده آيتاله سيد محمدرضا گلپايگانى بايگانى شود. اوانى ٩/ ٩٢٩٢ ٣
نمايش تصوير
[١] عبدالوهاب اقبال يكى از ملاكين مشهد بود. در جريان جنگ جهانى دوم توسط متفقين دستگير شد و نامش جزو زندانيان اراك و رشت ضبط گرديد. در سال ١٣٢٨ از كاشمر به عنوان نماينده مجلس مؤسسان انتخاب شد. و در سال ١٣٣٨ از طرف وزير كشور به استاندارى كرمان رسيد. پيش از اين در مجلس دوره شانزدهم نيز حضور داشت و مدتى نيز شهردار مشهد بود. يكى از آخرين سمتهاى او اميرالحاج زائران ايرانى بود.